Elmarknaden just nu: Väderomslag ger sjunkande elpriser

Elpriset såg under augusti och september ut att nå rekordnivåer inför vintern när vattentillförseln till vattenmagasinen var låg. Regnet kom som på beställning och elpriset har stadigt sjunkit sedan två veckor tillbaka. Snittpriset för september ser ut att bli lägre än för augusti.

Det rörliga elpriset har under september haft ett snittpris på 53 öre/kWh i elområde 3, att jämföras med förra året, 35 öre/kWh.

– Snittpriset för september är lägre än för augusti men fortfarande högre än det varit på tio år under september, berättar Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Den tyska och nordiska elpriskurvan brukar följas åt. Nu när elpriserna i Sverige börjat gå ned något så fortsätter dock de tyska elpriserna uppåt på grund av stigande priser på kol, olja och utsläppsrätter.

I Sverige är underhållsarbetet i kärnkraftverken snart klart och kärnkraften är i full drift. Vattnet i Vattenfalls vattenmagasin har börjat stiga men vi har fortfarande ett underskott. Om vädret vänder och det blir torrare och kallare igen, finns det en stor risk för stigande priser i höst.

Aven priserna för elcertifikat har ökat kraftigt under året, men i och med att det blåser bra och vi har en ökad vindproduktion har även de börjat sjunka.

– Förutsättningarna har klart förbättrats den senaste tiden och just nu ligger de längre fastprisavtalen lägre i pris än de korta avtalen. Min rekommendation är att välja ett fast avtal med bytesrätt. Det innebär att du lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter

Vattenfall gör det möjligt för industrin att stötta svenska energisystemet

Att sälja sin flexibla elkonsumtion är en möjlighet som Vattenfall erbjuder sina kunder sedan förra året. Nu har datacentret Boden Tech anslutit sig och är hittills Vattenfalls största partn...

En kvinna och en man med bärbara datorer i ett vardagsrum

Elmarknaden just nu: Fortsatt låga elpriser i Sverige

Under november har det i hela landet varit högre temperaturer än normalt samt mycket regn och blåst. Sammantaget skapar det ett bra utgångsläge inför vintern.