Elmarknaden just nu: Väderomslag ger sjunkande elpriser

Elpriset såg under augusti och september ut att nå rekordnivåer inför vintern när vattentillförseln till vattenmagasinen var låg. Regnet kom som på beställning och elpriset har stadigt sjunkit sedan två veckor tillbaka. Snittpriset för september ser ut att bli lägre än för augusti.

Det rörliga elpriset har under september haft ett snittpris på 53 öre/kWh i elområde 3, att jämföras med förra året, 35 öre/kWh.

– Snittpriset för september är lägre än för augusti men fortfarande högre än det varit på tio år under september, berättar Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Den tyska och nordiska elpriskurvan brukar följas åt. Nu när elpriserna i Sverige börjat gå ned något så fortsätter dock de tyska elpriserna uppåt på grund av stigande priser på kol, olja och utsläppsrätter.

I Sverige är underhållsarbetet i kärnkraftverken snart klart och kärnkraften är i full drift. Vattnet i Vattenfalls vattenmagasin har börjat stiga men vi har fortfarande ett underskott. Om vädret vänder och det blir torrare och kallare igen, finns det en stor risk för stigande priser i höst.

Aven priserna för elcertifikat har ökat kraftigt under året, men i och med att det blåser bra och vi har en ökad vindproduktion har även de börjat sjunka.

– Förutsättningarna har klart förbättrats den senaste tiden och just nu ligger de längre fastprisavtalen lägre i pris än de korta avtalen. Min rekommendation är att välja ett fast avtal med bytesrätt. Det innebär att du lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Bra förutsättningar för stabilt elpris

Elprisgapet mellan norra och södra Sverige minskar. Högre kapacitet inom kärnkraften, lättade överföringsbegränsningar, samtidigt som norra Sverige har fortsatt god tillgång på vatten- och v...

Två Vattenfallmedarbetare vid vattenkraftverket i Boden

Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft...

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.