Elmarknaden just nu: Väderomslag ger sjunkande elpriser

Elpriset såg under augusti och september ut att nå rekordnivåer inför vintern när vattentillförseln till vattenmagasinen var låg. Regnet kom som på beställning och elpriset har stadigt sjunkit sedan två veckor tillbaka. Snittpriset för september ser ut att bli lägre än för augusti.

Det rörliga elpriset har under september haft ett snittpris på 53 öre/kWh i elområde 3, att jämföras med förra året, 35 öre/kWh.

– Snittpriset för september är lägre än för augusti men fortfarande högre än det varit på tio år under september, berättar Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Den tyska och nordiska elpriskurvan brukar följas åt. Nu när elpriserna i Sverige börjat gå ned något så fortsätter dock de tyska elpriserna uppåt på grund av stigande priser på kol, olja och utsläppsrätter.

I Sverige är underhållsarbetet i kärnkraftverken snart klart och kärnkraften är i full drift. Vattnet i Vattenfalls vattenmagasin har börjat stiga men vi har fortfarande ett underskott. Om vädret vänder och det blir torrare och kallare igen, finns det en stor risk för stigande priser i höst.

Aven priserna för elcertifikat har ökat kraftigt under året, men i och med att det blåser bra och vi har en ökad vindproduktion har även de börjat sjunka.

– Förutsättningarna har klart förbättrats den senaste tiden och just nu ligger de längre fastprisavtalen lägre i pris än de korta avtalen. Min rekommendation är att välja ett fast avtal med bytesrätt. Det innebär att du lätt kan byta elavtal om priserna skulle falla framöver, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...