Elmarknaden just nu: Vårflod ger lägre elpris

De för årstiden höga temperaturerna har lett till att snön och isarna i mellersta och norra Sverige smält fortare än normalt. Vattenmagasinen har fyllts på kraftigt och spotpriset har sjunkit under maj vilket kommer att hålla i sig en bit in i juni.

I normala fall kan vattenkraften reglera sin produktion och spara på det vatten som inte behövs. I och med den kraftiga vårfloden har Vattenfalls vattenkraftverk arbetat med hög effekt och till och med tvingats släppa förbi vatten för att förhindra översvämningar.

– Vårfloden innebär att tillgången på el är just nu mycket högre än efterfrågan vilket lett till lägre elpriser, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset ligger på cirka 33 öre/kWh i elområde 3, vilket är cirka 10 öre högre än samma tid ifjol men lägre än förra månaden som hade ett snittpris på 40 öre/kWh.

Under månaden har vindkraften producerat mindre vilket påverkar spotpriset men kompenseras av att Vattenfall har fyllda vattenmagasin just nu. Kärnkraften har inlett sin årliga revison och kommer att ligga på cirka 70 procents kapacitet men revisionerna ligger under en period då vi i Sverige använder mindre el.

Elpriset varierar ordentligt mellan natt och dag. Orsaken är att industrierna går på lågvarv under natten och de flesta sover vilket innebär att det är låg efterfrågan.

– Vill du spara extra pengar är ett tips att använda el på natten i stället för på dagen när priserna är högre, kanske tvätta kläder? Min rekommendation för månaden är fortsatt rörligt elpris men är du inte beredd på svängningar utan vill veta vad du betalar så är ett bundet elavtal tryggt och ger kontroll., säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu
Följ Jonas Stenbeck på Twitter:
 Video:
Elmarknaden just nu med Jonas Stenbeck

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Bra förutsättningar för stabilt elpris

Elprisgapet mellan norra och södra Sverige minskar. Högre kapacitet inom kärnkraften, lättade överföringsbegränsningar, samtidigt som norra Sverige har fortsatt god tillgång på vatten- och v...

Två Vattenfallmedarbetare vid vattenkraftverket i Boden

Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft...

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.