Guld från EcoVadis för Vattenfalls hållbarhetsarbete

Vattenfalls hållbarhetsarbete har återigen tilldelats Gold-rankning och uppnår ett högre resultat jämfört med förra året, efter en oberoende mätning av EcoVadis som bedömer och betygsätter företags CSR-arbete.

– Vi är otroligt glada att vi fått vår Gold-rankning bekräftad och till och med förstärkt den jämfört med förra året. Hållbarhetsarbetet blir bara viktigare och viktigare och rankningen är ett tydligt kvitto på att vi gör rätt saker och har ett bra fokus på hållbarhetsfrågorna, säger Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

Bland investerare och företagskunder blir det alltmer tydligt att hållbarhetsaspekten är av stor vikt och i många fall rent av avgörande om det blir en affär eller inte. Många av de partners Vattenfall talar med ställer krav på en oberoende granskning av CSR-arbetet (Corporate Social Responsibility). CSR handlar om det ansvar företag tar för den påverkan de har på samhället och omgivningen, både socialt, ekonomiskt och miljömässigt, utöver vad lagen kräver.

– Våra kunder, investerare och andra intressenter ställer krav på att vi agerar ansvarsfullt och tydligt och öppet visar hur vi jobbar med hållbarhet. Återkopplingen vi får är att de tycker att vi har lyckats integrera hållbarhet i vår verksamhet på ett bra sätt. Det senaste året har vi satsat på att bli mer tydliga i vår kommunikation och ge konkreta exempel. Externa utvärderingar som EcoVadis blir extra viktiga och sporrar oss att bli ännu bättre, säger Annika Ramsköld.

Det oberoende undersökningsbolaget EcoVadis utvärderar, betygsätter och rangordnar företag som arbetar med hållbarhet i hela världen. Metoden som används bygger på internationella CSR standarder som GRI (Global Reporting Initiative), UN Global Compact och ISO 26000.

För att uppnå EcoVadis guldnivå måste ett företag hamna mellan 62-100 i poängskalan. Vattenfall fick 73, en ökning från 65 år 2017, väl över genomsnittet för industrier på 42.

De områden som bedöms är; Environment, Labor Practices & Human Rights, Fair Business Practices och Sustainable Procurement.

Mer information:

www.vattenfall.se

www.ecovadis.com

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.

Bild från kampanjen Super-soothing-sounds: Vattenfall-ingenjör viskar lugnande i örat på en man i en säng

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spell...