Ulrika Jardfelt ny chef för Vattenfall Värme Sverige

Ulrika Jardfelt har utsetts till ny chef för BU Heat Sweden. Hon tillträder den 1 oktober 2018 och efterträder Jenny Larsson som lämnat Vattenfall för nya uppdrag inom ABB.

Vattenfall BU Heat Sweden är en integrerad leverantör av värme från produktion till konsumtion. Värmeverksamheten omsätter ca 3 miljarder kr per år, har 460 anställda och ca 14.000 företags- och privatkunder. De viktigaste fokusområdena är att behålla närheten till kunderna och andra intressenter, att bli fossilfritt inom en generation och säkerställa den långsiktiga konkurrenskraften och tillväxten.

– Jag är mycket glad att få välkomna Ulrika Jardfelt till ledningsgruppen för BA Heat och ser fram emot ett nära samarbete. Ulrikas långa erfarenhet från tidigare ledande befattningar inom bl a energisektorn kommer att bli en stor tillgång för Vattenfall, säger Tuomo Hatakka, Chef för BA Heat.

Ulrika Jardfelt kommer närmast från Eon där hon varit ansvarig för fjärrvärmedistributionen på Eon Värme. Dessförinnan var hon vd för Svensk Fjärrvärme AB under fem år.

– Det blir spännande att få vara med och fortsätta utveckla Vattenfalls svenska fjärrvärmeverksamhet framöver och få arbeta i en etablerad och kompetent organisation, kommenterar Ulrika Jardfelt.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.