Ulrika Jardfelt ny chef för Vattenfall Värme Sverige

Ulrika Jardfelt har utsetts till ny chef för BU Heat Sweden. Hon tillträder den 1 oktober 2018 och efterträder Jenny Larsson som lämnat Vattenfall för nya uppdrag inom ABB.

Vattenfall BU Heat Sweden är en integrerad leverantör av värme från produktion till konsumtion. Värmeverksamheten omsätter ca 3 miljarder kr per år, har 460 anställda och ca 14.000 företags- och privatkunder. De viktigaste fokusområdena är att behålla närheten till kunderna och andra intressenter, att bli fossilfritt inom en generation och säkerställa den långsiktiga konkurrenskraften och tillväxten.

– Jag är mycket glad att få välkomna Ulrika Jardfelt till ledningsgruppen för BA Heat och ser fram emot ett nära samarbete. Ulrikas långa erfarenhet från tidigare ledande befattningar inom bl a energisektorn kommer att bli en stor tillgång för Vattenfall, säger Tuomo Hatakka, Chef för BA Heat.

Ulrika Jardfelt kommer närmast från Eon där hon varit ansvarig för fjärrvärmedistributionen på Eon Värme. Dessförinnan var hon vd för Svensk Fjärrvärme AB under fem år.

– Det blir spännande att få vara med och fortsätta utveckla Vattenfalls svenska fjärrvärmeverksamhet framöver och få arbeta i en etablerad och kompetent organisation, kommenterar Ulrika Jardfelt.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström