Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark i Aberdeen Bay

Världens största vindkraftverk producerar el i Aberdeen Bay

Världens kapacitetsmässigt största vindkraftverk, vid Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark Aberdeen Bay utanför Skottlands kust, togs i drift på söndag 1 juli. Ett varv räcker för att förse ett brittiskt hem med hushållsel en hel dag.

Vindkraftparken Aberdeen Bay, EOWDC (European Offshore Wind Deployment Center) är Vattenfalls utvecklingscenter för havsbaserad vindkraft. Samtidigt är Aberdeen Bay, med elva vindkraftverk, en ultramodern vindkraftpark. De elva vindkraftverken, två 8,8 MW och nio 8,4 MW, är de mest kraftfulla som finns i kommersiell drift i världen.
Aberdeen Bay kommer varje år att producera hushållsel till motsvarande cirka 80 000 brittiska hem (312 GWh).

– Att EOWDC nu kan börja leverera el efter en mycket kort byggtid tillfredsställande. Ett uppriktigt tack till alla involverade, både från Vattenfall och från våra partners för att få det att hända Nu får Vattenfall möjligheten att fortsätta driva på utvecklingen av morgondagens vindkraftteknologi och därmed bidra till att våra kunder kan leva fossilfritt inom en generation, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls Affärsområde Vind.

Vid EOWDC kommer i huvudsak två områden att studeras:
* Ny vindkraftsteknik
* Hur det marina livet påverkas av vindkraftparker

Framtidens vindkraftteknologi testas i Aberdeen Bay, som är en av de första testanläggningarna av sitt slag. Syftet är att påskynda vindkraftsindustrins utveckling till konkurrenskraftig förnybar elproduktion

Tekniken för att bygga fundamenten till vindkraftverkens torn är ny. Istället för att använda traditionell pålning av så kallade monopiles (ihåliga ståltuber) har en ny teknik använts vid Aberdeen Bay – så kallade suction buckets. Metoden är i princip ljudlös och därför minimeras störningarna för djurlivet till havs.

För studier av det marina djurlivet kring vindkraftsparker har EOWDC erhållit ca SEK 5 miljoner i stöd från EU till en forskningsfond. Delfiner, lax, havsöring och sjöfåglar hör till de djurarter som ska studeras vid vindkraftparken. Forskningsinstitut kan ansöka om pengar från fonden för sina speciella forskningsprojekt.

Fakta EOWDC
Installerad effekt: 93,2 MW
Årsproduktion: 312 GWh
Antal vindkraftverk: 11
Effekt per vindkraftverk: 8,8 MW (2), 8,4 MW (9)
Investeringskostnad: ca SEK 3,5 miljarder

För ytterligare information kontakta: Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Bild från vindkraftparken Kentish flats

Svenska Kriegers flak: Natura 2000-tillstånd steg mot mer fossilfri el i Skåne

Länsstyrelsen i Skåne beviljar Vattenfall Natura 2000-tillstånd att bygga vindkraft på den svenska delen av Kriegers flak.

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.