Vattenfall bildar allians för den franska vindkraftmarknaden

Vattenfall tar nu ett steg vidare på den europeiska vindkraftmarknaden genom att bilda en allians som förberedelse för att delta i ett anbudsförfarande för havsbaserad vindkraft i Dunkerque, Frankrike.

Vattenfall inleder ett samarbete, under namnet Eliade, för vindprojektet tillsammans med Caisse des Depots (CDC) - ett franskt statligt finansinstitut med långvarig erfarenhet av finansieringsprojekt inklusive havsbaserad vindkraft samt WPD – ett tyskt utvecklingsbolag för vindkraft med en stark position I Frankrike.

– Frankrike är en mycket intressant marknad för Vattenfalls vindkraftverksamhet. En etablering skulle innebära att vi befäster vår position som en av världens ledande utvecklare av havsbaserad vindkraft och att vi tar ett steg närmare att bli fossilfria inom en generation. Om vi deltar i anbudsförfarandet kan det också stärka vår försäljningsverksamhet i Frankrike, säger Gunnar Groebler, Chef Business Area Wind.

Det är tredje gången som franska staten upplåter områden för vindkraft till havs. Till projektet, med en kapacitet på mellan 250 och 750 MW, valdes tio företag ut i en förkvalificieirng i maj 2017, däribland Vattenfall.

Den så kallade dialogfasen, som innebär att de deltagande företagen får ta del av de studier som redan genomförts av den franska staten, har förlöpt väl. Studierna omfattar specifikationerna för vindkraftparken samt miljö- och tekniska aspekter.

Företagens bud bedöms enligt tre kriterier; pris, hur väl optimerat vindkraftområdet är samt hänsynstagande till miljön. Vinnaren väntas tillkännages under andra halvåret 2018.

Beslutet att delta i anbudsförfarandet och göra investeringen är avhängigt ett godkännande av Vattenfalls styrelse.

Vattenfall har vindverksamhet i Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Danmark och Tyskland, både land- och havsbaserad. Den totala produktionen uppgick till 7,6 terawattimmar (TWh) 2017 (5,8 TWh 2016) fördelat på fler än 1000 vindkraftverk. Vattenfall planerar att investera SEK 14 miljarder i förnybar energiproduktion 2017-2018, främst i vindkraft. Vattenfall har verkat på den franska elmarknaden sedan 2000.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:​facebook.com/vattenfallpressrum

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.