Vattenfall blir Smart Energy Partner för Svenska Skidförbundet

Vattenfall förlänger sitt huvudsponsorskap med Svenska Skidförbundet ytterligare tre år. Det nya avtalet sträcker sig till och med 2021 med inriktning som ”Smart Energy Partner” för längd och alpint.

Vattenfall kommer att hjälpa Svenska Skidförbundet i dess strävan att reducera CO2-avtrycket såväl för landslagen, som Skidförbundet centralt och klubbarna.

– Vi är både stolta och glada över att Vattenfall fortsätter stödja svensk skidsport. Att vi dessutom tillsammans kommer att arbeta intensivt för att bidra till klimatsmarta lösningar och konsumtion och föregå med gott exempel inom idrotten känns extra angeläget, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Magnus Hall, vd och koncernchef på Vattenfall, känner sig nöjd med det fortsatta samarbetet.

– Vattenfall har länge varit en stolt huvudsponsor och vi är glada att samarbetet nu fortsätter tre år till, dessutom med ännu starkare koppling till vår målsättning att stödja ett klimatsmart samhälle och göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation.

Svenska Skidförbundet är tidigt ute bland de största svenska idrottsförbunden att ta klimathotet på största allvar och också ta konkreta steg för att påverka utsläppen.

På den alpina sidan är målsättningen tydlig; CO2-avtrycket ska minska med 25 procent till VM i Åre 2019 och med totalt 50 procent till 2020. En stor utmaning när tyngdpunkten ligger på transporter och mat. Även inom längd är en mängd intressanta projekt igång. En helt ny världscuptour kommer att startas tillsammans med det norska skidförbundet, "Tour 2020", där målet är att skapa "de grönaste" mest hållbara längdtävlingarna någonsin.

– Det är en stor, men spännande, utmaning för oss och vi har de aktiva med oss på det här. Den snö vi är beroende av försvinner bokstavligen framför våra ögon. Vi måste alla ta steg i en riktning att vara mer klimatsmarta, säger Ola Strömberg.

I Vattenfalls uppdrag som Smart Energy Partner ingår att bidra med stöd från företagets klimatcoach Lars Ejeklint. Ett arbete som redan startat.

– Vi har redan tillsammans tagit flera steg i rätt riktning. Och de aktiva har visat ett stort intresse att kunna bidra och vara ambassadörer. Att arbeta mot en fossilfri framtid med en idrott som ligger oss varmt om hjärtat känns extra angeläget.

Det långvariga samarbetet mellan Vattenfall och Svenska Skidförbundet firar 25 år under 2019.

Se videon här

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.

Bild från kampanjen Super-soothing-sounds: Vattenfall-ingenjör viskar lugnande i örat på en man i en säng

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spell...