Vattenfall erbjuder värmelösningar i Storbritannien

Uppvärmning av bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter står för en mycket stor del av koldioxidutsläppen i Storbritannien. Över 90 procent av dessa fastigheter har egna gasdrivna värmepannor. Vattenfall har nu startat värmeverksamhet i Storbritannien för att erbjuda integrerade värmelösningar med lägre koldioxidutsläpp.

Vattenfall firar i år tio år i Storbritannien, efter att 2008 ha tagit första klivet in på den brittiska vindkraftmarknaden. Numera täcker verksamheten nästan alla affärsområden, inklusive försäljning till privat- och företagskunder, lösningar för elbilsladdning och distribution.

– Jag är mycket stolt över vad vi har åstadkommit i Storbritannien hittills. Vattenfall arbetar nu hårt för att bli fossilfritt inom en generation. I Storbritannien handlar det om att vi hjälper våra kunder att reducera sina klimatavtryck och att förse deras bostäder och företag med el och värme som är både prisvärd och smartare, säger Magnus Hall, Vattenfalls VD och koncernchef.

Vattenfall kan bidra med kunskap, klimatsmarta lösningar liksom en tydligt kundorienterad strategi. Företaget ser attraktiva tillväxtmöjligheter i Storbritannien där kommuner och stora kommersiella byggprojekt kommer att genomföra upphandlingar på marknaden de närmaste fem åren.

– Vattenfall är en av Europas största leverantörer av värme och med vår erfarenhet av decentraliserade lösningar och fjärrvärmenätverk har vi ett attraktivt erbjudande till kunderna på den snabbväxande brittiska värmemarknaden, säger Tuomo Hatakka, Senior Vice President och affärsområdeschef Värme, Vattenfall.

Den brittiska regeringen väntas idag presentera finansiering för att ge den framväxande fjärrvärmesektorn en snabb och god start. Stödet är inriktat på gemensamma satsningar där offentliga eller sociala organisationer samverkar med erfarna operatörer inom den privata sektorn.

– Genom att arbeta på samma sätt som i de partnerskap vi redan har i flera storstäder i Europa tror vi att vi kan bidra avsevärt till Storbritanniens klimatmål och planer på koldioxidsnål fjärrvärme, säger Mike Reynolds, chef för Vattenfall Heat UK.

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Skiss över Vattenfalls planerade anläggning för koldioxidavskiljning i Jordbro

Vattenfall ansöker om miljötillstånd för en anläggning för koldioxidavskiljning

Idag lämnar Vattenfall in en ansökan till Mark- och miljödomstolen för en fullskalig anläggning för koldioxidavskiljning vid Vattenfalls bioeldade kraftvärmeverk i Jordbro, söder om Stockhol...

Berlin

Vattenfall säljer sin värmeverksamhet i Berlin till förbundslandet Berlin och erbjuder dem option att köpa GASAG-aktier

Vattenfall har slutfört den strategiska översynen av sin värmeverksamhet i Berlin och har beslutat att sälja hela fjärrvärmeverksamheten till delstaten Berlin.

Fötter i dusch. Foto: AdobeStock
AdobeStock

Så kan avloppsvatten till duschen hjälpa klimatet

En stor del av den energi som produceras spolar vi bokstavligen ut i vasken. Men det varma avloppsvattnet från dig och dina grannar kan användas för att värma upp ditt duschvatten igen – och...