Vattenfall och Villaägarna inleder samarbete om energismarta råd

Nu kan 324 000 villahushåll ta ett rejält kliv mot en mer hållbar livsstil. Genom ett nytt samarbete mellan Villaägarnas Riksförbund och Vattenfall blir det nu enklare att välja smarta energilösningar som gynnar det egna boendet och miljön.

Med start den 1 maj erbjuder Vattenfall Villaägarnas medlemmar gratis rådgivning och tips på lösningar inom energiområdet. Det kan handla om förnybar el, solceller, smarta elmätare, värmepumpar och laddlösningar.

– Många är osäkra på vad olika energilösningar inne­bär och hur man ska tänka. Utifrån individuella energibehov kommer Villaägarnas medlemmar nu att få denna rådgivning kostnadsfritt från Vattenfalls experter på området, säger Rick Tariq Khan, chef energilösningar privatmarknad Vattenfall.

– Som villaägare har du en mängd frågor du behöver ta hand om själv. Allt från renovering, trädgård och så klart din energi. Nu kan du höra av dig till oss om du till exempel funderar på att installera solceller eller vill ha råd angående laddlösningar till din elbil. Vi kommer att kunna hjälpa dig hela vägen från fråga till installation, säger Rick Tariq Khan.

Vattenfall har som mål att bli fossilfria inom en generation och hjälpa sina kunder att leva ett mer klimatsmart liv genom att minska sina koldioxidutsläpp.

– Vi inleder ett strategiskt samarbete inom energiområdet och Vattenfall känns som en bra part med tanke på deras tydliga hållbarhetsstrategi. Med samarbetet får medlemmarna kvalificerad energirådgivning och konkurrenskraftiga erbjudanden, men även kunskap och stöd i hur de själva kan bidra till ett hållbart samhälle, säger Marcus Lindström, chef för medlemsförmåner hos Villaägarna.

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Ulrika Jardfelt, chef för Vattenfalls fjärrvärmeverksamhet i Sverige

Vattenfall ett steg närmre minusutsläpp

Vattenfall Värme Sverige närmar sig målet att fånga in och lagra koldioxid från förbränning av biobränslen, så kallad bio-CCS. Om ansökan till EU:s innovationsfond godkänns, sker byggstart i...