Vattenfalls vindkraftspark Stor-Rotliden

Vattenfall planerar ny stor vindkraftspark i Norrbotten

Vattenfall går vidare i planeringen av vad som på sikt kan bli företagets största vindkraftspark på land. Med upp till 150 vindkraftverk och en årsproduktion motsvarande el till omkring 400 000 hem, kommer Storlandet i Norrbotten att ge ett betydande bidrag till Sveriges målsättning att vara klimatneutralt till 2045.

– Storlandet kommer att utgöra en viktig del av den framtida förnybara energiförsörjningen, både i den elintensiva regionen Norr- och Västerbotten med bland annat gruvnäring, stålindustri och datacenterverksamhet, men även på en nationell nivå. Projektet är ännu i ett tidigt skede och byggstart beräknas inte förrän omkring 2024/2025, säger Daniel Gustafsson, chef för Vattenfalls projektutveckling av landbaserad vindkraft.

Storlandet är beläget i Gällivare och Bodens kommuner, till största delen på Sveaskogs mark. Tillsammans med vindkraftsparkerna Blakliden/Fäbodberget, Vargträsk och Stor-Rotliden i Västerbotten kommer Storlandet att kunna bidra till att möta upp mot den stigande efterfrågan på fossilfri el som finns i Sverige.

– Mycket arbete har lagts ned på att undersöka förutsättningarna. I förstudien, som har pågått i fem år, har vi till exempel mätt vindförhållandena och genomfört elnätsutredningar, fältstudier och informationsinsatser till olika intressentgrupper i närområdet. För Vattenfall är det viktigt att ha tidiga kontakter och dialoger med närboende, kommuner och lokala företag, säger Daniel Gustafsson.

Nästa steg är att påbörja tillståndsprocessen med samråd under 2020 och att sedan ta fram en miljökonsekvensbeskrivning. I den undersöks och utreds alla aspekter av miljöpåverkan, som sedan ligger sedan till grund för ansökan om miljötillstånd. Om tillstånd ges kan byggnationen påbörjas omkring 2024/2025. Storlandet kan sedan tas i drift cirka 2027/2028.

Fakta Storlandet
Antal vindkraftverk: Upp till 150 st.
Total effekt: Ca 550 MW (megawatt).
Årsproduktion: Ca 2 TWh (terawattimmar) eller el till 400 000 hem*.
Markägare: Sveaskog, Gällivare allmänningsskog samt privata markägare.

*Beräknat på en årsförbrukning på 5 000 kWh/hushåll.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Prinsessan Ariane vindkraftspark, tidigare Wieringermeer-parken, i Nederländerna

Vattenfall inviger Prinsessan Ariane-parken, Nederländernas största landbaserade vindkraftspark

Idag invigde Vattenfall Nederländernas största landbaserade vindkraftspark. Under invigningen döptes den också officiellt om från Wieringermeer-parken till Prinsessan Ariane vindkraftspark.

Montering av ett landbaserat vindkraftverk

Vattenfall och Glennmont tecknar avtal om energitjänster för finsk vindkraftsproduktion

Vattenfall och Glennmont Partners, en ledande europeisk investerare i förnybar energi, har tecknat ett långsiktigt avtal om kraftbalansering för Piiparinmäki, en ny vindkraftpark på 211 MW s...