Vattenfall rekryterar: Svårt att hitta 1000 nya ingenjörer och tekniker

Vattenfall söker 1000 nya medarbetare till ett hundratal orter i hela Sverige, från Jokkmokk i norr till Ystad i söder. Samtidigt råder stor kompetensbrist på en konkurrensutsatt marknad. Därför startar idag en ny rekryteringskampanj som visar Vattenfalls fördelar som arbetsgivare och för att attrahera talanger som kan förverkliga ett fossilfritt liv inom en generation.

Vattenfall söker ingenjörer och servicetekniker till tjänster över hela Vattenfall i Sverige och till våra marknader i övriga Europa.

– Rekryteringsbehovet är stort på en konkurrensutsatt marknad med stor kompetensbrist inom flera yrken. Vattenfall är en attraktiv arbetsgivare som satsar framåt och är med och utvecklar nuvarande och framtidens fossilfria energisystem. Vi vill att fler ska känna till det och bli en del av vår resa, säger Dag Svensson, HR-chef inom Vattenfall.

Vattenfall erbjuder olika yrkesroller; till exempel ingenjörer, projektledare, servicetekniker och projektörer, framför allt inom kärnkraft men även inom elnät, underhåll, vattenkraft, och vindkraft.

Kampanjen pågår till den 15 december och riktar sig i första hand till alla med relevant arbetslivserfarenhet och nyutexaminerade. Utvecklingsmöjligheterna är stora och finns i hela koncernen.

– Vi hoppas att många med olika kompetens och bakgrund ser möjligheten till en klimatsmart karriär hos oss. Vattenfall är en attraktiv arbetsgivare som ger möjlighet till intressanta och viktiga uppdrag, både för oss och samhället i stort, och en karriär där vi ser våra medarbetares behov både på och utanför jobbet, säger Dag Svensson.

Läs mer om Vattenfalls lediga tjänster: Sök jobb

För ytterligare information kontakta: Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Utsikt över Hamburg

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och Wärme Hamburg inleder vätgasprojekt vid Moorburg

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och det kommunala företaget Wärme Hamburg har undertecknat en avsiktsförklaring för att planera hur vätgasproduktion från vind- och solenergi k...

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.