Vattenfall vinner anbudsförfarande för nederländsk vindkraftspark

Vattenfall har vunnit anbudsförfarandet för världens första icke-subventionerade vindkraftspark till havs, Hollandse Kust Zuid. Vattenfall planerar nu fortsätta utvecklingen av vindkraftsområdet, med en total kapacitet på 700 – 750 MW. Det är tillräckligt för att förse mellan en och en och en halv miljon nederländska hem med fossilfri el.

- Det här är glädjande nyheter för Vattenfall och för Nederländerna och ett betydande steg i vår strategi att bli fossilfria inom en generation. Vi har tidigare berättat att vi investerar SEK 13 miljarder i vindkraft 2018–2019. Nederländerna är en viktig marknad för oss och vi har nu en möjlighet att kunna bygga vår andra havsbaserade vindkraftpark där. Vi är hedrade att med detta projekt kunna bidra till omställningen av det nederländska energisystemet, säger Magnus Hall, Vattenfalls CEO och koncernchef.

- Att vi nu får möjlighet att gå vidare med Hollandse Kust Zuid beror till stor del på att vi successivt kunnat sänka kostnaderna på projektering och konstruktion av havsbaserad vindkraft. Vi är mycket glada att få möjlighet att ytterligare bidra till att göra det nederländska energisystemet mer hållbart och stödja våra kunder, stora och små, att bli mindre fossilberoende, säger Gunnar Groebler, Chef Business Area Wind.

Enligt direktiven i tillståndet för Hollandse Kust Zuid ska vindkraftparken vara i drift inom fem år efter att tillståndet getts. Vattenfall kommer nu att genomföra de slutliga förberedelserna för projektet. Det inkluderar vindkraftsparkens design, fortsatt intern planering samt att slutföra processen för större komponenter.

Fakta Hollandse Kust Zuid:

• Totalt 356 kvadratkilometer, beläget ca 22 kilometer utanför Nederländernas kust.
  • Total kapacitet 700–750 MW.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: ​facebook.com/vattenfallpressrum

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Prinsessan Ariane vindkraftspark, tidigare Wieringermeer-parken, i Nederländerna

Vattenfall inviger Prinsessan Ariane-parken, Nederländernas största landbaserade vindkraftspark

Idag invigde Vattenfall Nederländernas största landbaserade vindkraftspark. Under invigningen döptes den också officiellt om från Wieringermeer-parken till Prinsessan Ariane vindkraftspark.

Montering av ett landbaserat vindkraftverk

Vattenfall och Glennmont tecknar avtal om energitjänster för finsk vindkraftsproduktion

Vattenfall och Glennmont Partners, en ledande europeisk investerare i förnybar energi, har tecknat ett långsiktigt avtal om kraftbalansering för Piiparinmäki, en ny vindkraftpark på 211 MW s...