Skiss på hur det nya värmeverket i Uppsala kan se ut

Vattenfalls nya miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmålen

Vattenfall har beslutat investera i ett nytt värmeverk i Uppsala. Därmed fasar Vattenfall ut det sista fossila bränslet för att ge Uppsalaborna möjlighet till en fossilfri uppvärmning. Som komplement undersöks förutsättningarna för att addera en turbin för elproduktion.

Vattenfall har beslutat att totalt investera cirka 3,5 miljarder kronor i produktionsverksamhet och nät i Uppsala för att effektivisera värmeproduktionen och fasa ut fossila bränslen. I enlighet med samarbetet med Uppsala Klimatprotokoll har Vattenfall åtagit sig att halvera utsläppen av koldioxid fram till 2020 och bli helt koldioxidneutrala till 2030. Ett mål som nu infrias.

– För Vattenfall är det här en stor och viktig investering i arbetet för att skapa en fossilfri framtid för oss och våra kunder inom en generation. Att ersätta fossila bränslen i Uppsala ger också ett stort bidrag till Uppsala stads strävan att nå klimatneutralitet till 2030, säger Magnus Hall, vd på Vattenfall.

Med satsningen på att bygga ett nytt värmeverk kommer Vattenfall att elda 100 procent förnybara eller återvunna bränslen.

– Det är glädjande och positivt för Uppsala att Vattenfall nu tagit beslutet att investera i ett nytt värmeverk. Ett viktigt steg för att Uppsalaregionen ska nå klimatmålen, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

Hittills har Vattenfall genomfört en rad förändringar i verksamheten i Uppsala. Anläggningen i Boländerna har stegvis byggts om så att torv har ersatts med träbränsle och fossilolja med bioolja. Dessutom genomförs flera renoveringar för ökad energieffektivitet.

I samband med byggnationen av det nya värmeverket förbereder Vattenfall för möjligheten att addera en turbin för elproduktion. Något som tidigare inte haft ekonomiska förutsättningar.

– Vi har lyssnat på våra intressenter i Uppsala som är tydliga med att lokal elproduktion är viktigt för regionen och vi har redan tagit nästa steg och undersöker hur vi kan få nödvändiga förutsättningar på plats för att addera en turbin, säger Ulrika Jardfelt, nytillträdd chef för Vattenfall Värme Sverige.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Ålar

Eels on wheels: Vattenfall planerar att transportera 12 000 ålar i år

Vattenfall fortsätter arbetet med att släppa ut ål nedströms vattenkraftstationen i Lilla Edet. Målet för samarbetet inom Krafttag ål är i år att transportera 12 000 ålar med tankbil från Vä...

Vattenfalls energiexpert Lasse Ejeklint

Sju enkla sätt att minska din elräkning

Spara på elen utan att göra avkall på komforten. Vattenfalls energiexpert Lasse Ejeklint ger råd hur du bäst går till väga för att hålla elkostnaderna nere.

Simmande fjällgäss

Så hjälper Vattenfall till att bevara fjällgåsen

Den utrotningshotade fjällgåsen ska öka i antal igen genom ett samarbetsprojekt där Vattenfall medverkar.