Skiss på hur det nya värmeverket i Uppsala kan se ut

Vattenfalls nya miljardinvestering hjälper Uppsala nå klimatmålen

Vattenfall har beslutat investera i ett nytt värmeverk i Uppsala. Därmed fasar Vattenfall ut det sista fossila bränslet för att ge Uppsalaborna möjlighet till en fossilfri uppvärmning. Som komplement undersöks förutsättningarna för att addera en turbin för elproduktion.

Vattenfall har beslutat att totalt investera cirka 3,5 miljarder kronor i produktionsverksamhet och nät i Uppsala för att effektivisera värmeproduktionen och fasa ut fossila bränslen. I enlighet med samarbetet med Uppsala Klimatprotokoll har Vattenfall åtagit sig att halvera utsläppen av koldioxid fram till 2020 och bli helt koldioxidneutrala till 2030. Ett mål som nu infrias.

– För Vattenfall är det här en stor och viktig investering i arbetet för att skapa en fossilfri framtid för oss och våra kunder inom en generation. Att ersätta fossila bränslen i Uppsala ger också ett stort bidrag till Uppsala stads strävan att nå klimatneutralitet till 2030, säger Magnus Hall, VD på Vattenfall.

Med satsningen på att bygga ett nytt värmeverk kommer Vattenfall att elda 100 procent förnybara eller återvunna bränslen.

– Det är glädjande och positivt för Uppsala att Vattenfall nu tagit beslutet att investera i ett nytt värmeverk. Ett viktigt steg för att Uppsalaregionen ska nå klimatmålen, säger Erik Pelling, kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.

Hittills har Vattenfall genomfört en rad förändringar i verksamheten i Uppsala. Anläggningen i Boländerna har stegvis byggts om så att torv har ersatts med träbränsle och fossilolja med bioolja. Dessutom genomförs flera renoveringar för ökad energieffektivitet.

I samband med byggnationen av det nya värmeverket förbereder Vattenfall för möjligheten att addera en turbin för elproduktion. Något som tidigare inte haft ekonomiska förutsättningar.

– Vi har lyssnat på våra intressenter i Uppsala som är tydliga med att lokal elproduktion är viktigt för regionen och vi har redan tagit nästa steg och undersöker hur vi kan få nödvändiga förutsättningar på plats för att addera en turbin, säger Ulrika Jardfelt, nytillträdd chef för Vattenfall Värme Sverige.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

En av Vattenfalls anläggningar i Uppsala

Vattenfall och Aker Carbon Capture i samarbete för negativa koldioxidutsläpp i bio-CCS-projekt

Vattenfall har tecknat ett samförståndsavtal med norska Aker Carbon Capture för att påskynda utvärderingen av framtida anläggningar för koldioxidavskiljning i Sverige och norra Europa.

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.