Vattenkraftsbolag satsar 10 miljarder i miljöfond

Åtta vattenkraftsföretag som tillsammans står för 95 procent av Sveriges vattenkraftproduktion satsar nu 10 miljarder kronor under en 20- årsperiod för att förbättra vattenmiljön i de svenska vattenkraftverken. Vattenkraftens Miljöfond AB, som företagen nu gemensamt bildar, kommer att finansiera miljöåtgärder för att Sveriges vattenkraftverk ska leva upp till moderna miljövillkor.

Nu har de åtta företagen skrivit under ett aktieägaravtal och går därmed från ord till handling. Hur Vattenkraftens Miljöfond AB ska fungera, och organiseras har utvecklats i ett projekt som pågått under cirka 1,5 år.

Utgångspunkten för projektet har varit Energi­överenskommelsen som slöts sommaren 2016 mellan fem riksdagspartier och där det beslutades att vattenkraftsbranschen fullt ut ska finansiera kostnaderna för arbetet med att uppnå moderna miljövillkor.

- Den nationella prövningsplanen, som ingår i den proposition som regeringen nu lagt fram angående vattenkraftens framtid, ger en bra ram för det kommande arbetet med att uppnå moderna miljövillkor. Vattenkraftens Miljöfond kommer att bli en av de största finansiärerna av miljöinvesteringar i Sverige, vilket kommer att göra stor nytta för vattenmiljön, säger Christer Ljunggren, Vattenfall som blir Vattenkraftens Miljöfonds styrelseordförande.

Vattenkraftens Miljöfond kommer att handlägga ansökningar om ersättning, ta in medel från delägarna, sköta utbetalningar och informera om Vattenkraftens Miljöfonds verksamhet. Vattenkraftsproducenter som kommer att åläggas miljöförbättrande åtgärder inom ramen för den nationella prövningsplanen kommer kunna ansöka om ersättning. Det kan handla om installation av faunapassager, intagsgaller och liknande åtgärder. I vissa fall kan det också handla om att en hel anläggning behöver rivas. Det i sin tur kan innebära en rad kostnader som exempelvis återställande av vattendrag.

- Genom en solidarisk finansiering via Vattenkraftens Miljöfond AB minskar de ekonomiska konsekvenserna för enskilda aktörer, vilket säkerställer att miljöåtgärderna kommer till stånd där de gör störst nytta. Vattenkraftens Miljöfond beräknas kunna starta sitt arbete i början av 2019, säger Per Nordlund, Statkraft, ordförande för det projekt som drivits fram till nu.

De bolag som kommer att finansiera Vattenkraftens Miljöfond AB är Fortum, Jämtkraft, Mälarenergi, Skellefteå Kraft, Statkraft, Tekniska verken i Linköping, Uniper och Vattenfall.

Per Nordlund, Statkraft

Claes Hedenström, Vattenfall

Vattenkraftverket i Lilla Edet. Foto: Jonas Gunnarsson, Vattenfall

Vattenfall investerar 370 miljoner kronor i nytt dammprojekt i Göta älv

Nu påbörjas Vattenfalls omfattande dammprojekt i Lilla Edet för att säkra driften av förnybar vattenkraftproduktion i minst 100 år till.

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.