Kraftledningar i Randijaur. Foto: Jennie Pettersson

Elmarknaden just nu: Kallt väder ger högre elpris

Oktober var kallare än ifjol och kylan har fortsatt under inledningen av november. Kallt väder ökar efterfrågan på el i hemmen och påverkar framförallt de rörliga elpriserna och de korta elavtalen uppåt. Dessutom har det fallit betydligt mindre nederbörd än normalt i vattenkraftsområdena vilket påverkar elpris

Ökad efterfrågan på el och mindre nederbörd gör att elpriserna nu stiger. Det rörliga elpriset i oktober låg på 40,73 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige).

–  Långsiktigt är det svårare att avgöra vart priserna är på väg. Bara från oktober till december förra året såg vi att uppvärmningskostnaden dubblerades. Nu börjar perioden då många får en högre elräkning och i år har vintern till och med flyttat söderut 1-2 veckor tidigare än normalt, säger Jonas Stenbeck, chef för Vattenfalls Privatkundsförsäljning.

De kommande fyra månaderna är perioden då elförbrukningen oftast är som högst i Sverige. Nästan hälften av all el konsumeras under dessa månader. Ett genomsnittshushåll har sin årliga förbrukning fördelad på cirka 20 procent under sommaren och 50 procent på vintern. För kunder med rörligt elpris går vi nu in i en period när uppvärmningsbehovet ökar, vilket också gör att elpriserna spelar en större roll för den totala elkostnaden.

Behovet av energi för uppvärmning ökar för varje månad nu när vintern är på gång. Hur mycket beror på huset storlek, ålder, uppvärmningsform och var i landet huset finns. En snittvillas behov för uppvärmning är 200 till 1000 kWh högre i oktober än i september dvs ungefär 300 - 1500 kronor.

– Väljer du rörligt elpris bör du vara beredd att aktivt se över ditt elavtal och hålla koll på prisutvecklingen. Vill du hellre fokusera på annat än dina elkostnader och ha mer trygghet rekommenderar jag ett avtal med fast pris i ett eller tre år med Bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan enkelt teckna om till ett lägre pris om elpriset faller, säger Jonas Stenbeck.

I Europa har priset på kol fallit ordentligt, vilket har påverkat priserna i Tyskland nedåt. Brexit och handelskonflikten mellan USA och Kina skapar också osäkerhet på råvarumarknaderna, vilket har lett till stora variationer på exempelvis oljepriset.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:

Privat: Om elmarknaden just nu

Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.

Vattenkraftverket i Porjus

Elmarknaden just nu: Ett varmt 2020 sänker Sveriges totala elkonsumtion

2020 verkar gå till historien som det varmaste året i Sverige sedan mätningarna startade. Värmen tillsammans med covid-19 och det faktum att industrin använt mindre el gör att elanvändningen...

Datacenter