Elmarknaden just nu: Lägre elpriser lagom till jul

En ovanligt varm och blöt inledning på december ger fallande elpriser på den nordiska elmarknaden. Lagom till julveckan ser elpriset med andra ord ut att sjunka.

December brukar vara en av de dyraste månaderna på året. Oftast är det en kall vintermånad med en ökad efterfrågan av el för uppvärmning. I år ser det annorlunda ut.

Det rörliga elpriset för december ser ut att landa på cirka 37 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige) vilket i jämförelse med december ifjol, som även den var varm, är nästan 19 öre billigare.

– I år är det flera grader varmare än normalt, vilket sannolikt gör december till en av de billigaste månaderna i år. Håller det varma vädret i sig är det bara juni som var billigare, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

För en privatkund med eluppvärmd villa och rörligt elpris innebär det en besparing på cirka 500 kronor i jämförelse med ifjol.

December har hittills varit blåsigare än normalt vilket är positivt för vindkraften och har bidragit till de lägre priserna. Även vattenkraften och kärnkraften levererar enligt plan. Till efter julhelgerna är dock väderprognoserna mer osäkra. Den här tiden på året kan temperaturen och priserna svänga både fort och kraftigt.

– Har du rörligt elpris bör du vara aktiv och hålla koll på prisutvecklingen. Vill du hellre ta det lugnt så rekommenderar jag ett avtal med fast pris i ett eller tre år med Bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan enkelt teckna om till ett lägre pris om elpriset faller. Det blir inte enklare, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Elpriserna i Europa har fallit kraftigt senaste tiden till följd av det milda vädret och rekordlågt pris på kol. Annat som påverkar världsekonomin och elpriset är Brexit och handelsavtalen mellan USA och Kina.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...