Elmarknaden just nu: Rekordsnö ger lägre elpris

Efter ett extremt torrt fjolår och höga elpriser under vintern har det kraftiga snöandet under mars bidragit till en stabilisering av elpriserna. Snöandet är lovande för påsklovens skidåkning men även elpriset påverkas av den gynnsamma läget i Vattenfalls vattenmagasin och elpriset ligger just nu under 40 öre/kWh, 20 öre lägre än i januari i år.

– Vi ser just nu sjunkande elpriser tack vare det kraftiga snöandet i områden där Vattenfall har vattenkraft. Det har inte, på åtminstone tio år, kommit så rikligt med tillskott till vattenkraftsområdena, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Spotpriset under mars har haft ett snittpris på cirka 42,48 öre/kWh i elområde 3, jämfört med samma tid förra året, 45,55 öre/kWh.

Råvarupriserna har fallit något och är tillbaka på ungefär samma nivåer som i fjol, men håller ändå upp elpriserna på den europeiska elmarknaden. Även priserna för utsläppsrätter har fallit något. På produktionssidan finns det flera faktorer som bidrar till det stabila läget på elmarknaden. Vind- och vattenkraft producerar normalt och kärnkraften har nästan full effekt som är en faktor som kan hålla emot eventuella prisökningar.

– Det är ett bra prisläge just nu och vill du veta vad du betalar per månad och vara trygg med att det inte blir oväntade förändringar så rekommenderar jag ett fast elpris i tre år med bytesrätt. Då har du chansen att byta till ett bättre elavtal om priserna skulle sjunka ytterligare, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag:
Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Elmarknaden just nu: De låga elpriserna kan dröja

Under april månad har det blåst mycket, vilket varit positivt för vindkraften som levererat på en hög nivå.

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.