Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Varmt och vackert väder gav stigande elpriser

Efter den kraftiga nedgången i elpriserna under maj och juni har elpriset stigit under juli. Orsaken är det torra och vindfattiga vädret i kombination med framförallt mindre vattenkraft och blåst samt prisökningar på råvarumarknaderna.

Sedan början av juli har nederbörden till den skandinaviska vattenkraften legat kraftigt under det normala och försommarens blåsiga väder har bytts ut mot högtrycksväder med betydligt mindre vind. Detta har lett till stigande elpriser – både för fasta och rörliga elavtal.

Det rörliga priset var under juni 26 öre/kWh för att under juli stiga till drygt 37 öre/kWh. Sett till de senaste åren är det dock fortfarande låga nivåer och betydligt lägre än vid samma tid ifjol då priset låg på 54 öre/kWh.

– På sommaren vill vi att det ska vara varmt och soligt, men för fortsatt stabila eller till och med fallande priser, behöver den torra trenden brytas och det behövs mer nederbörd i vattenkraftsområdena. För kunder med eluppvärmning är sommaren den period när uppvärmningsbehovet är som lägst men även kylning drar energi vilket man behöver tänka på, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

På den europeiska elmarknaden har priset på råvaror, utsläppsrätter och olja återigen börjat stiga något och osäkerheterna kring handelskriget mellan USA och Kina, Brexit samt hur riklig nederbörden blir, gör att elpriset snabbt kan ändras.

– Med tanke på marknadsläget bör alla med rörligt elpris ha lite extra koll. Pristoppar under sommaren är ovanliga men väderomslagen har blivit större och fler så är man orolig så rekommenderar jag att ha fast elpris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du som kund lägre elpris om priserna skulle sjunka, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Jonas Stenbeck

Elmarknaden just nu: Fortsatt svängiga elpriser att vänta

Den nordiska elproduktionen med vind-, vatten- och kärnkraft har under maj varierat kraftigt, men sammantaget levererat på en stabil nivå.

Två Vattenfallmedarbetare intill ställverket i Harsprånget

Elmarknaden just nu: Läget i Europa påverkar de svenska elpriserna

Den fossilfria elmixen i Norden med vind-, vatten- och kärnkraft är faktorer som verkar stabiliserande på elpriset.

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande
European Commission

Energifrågan i fokus i Europa

I kölvattnet av Ukrainakriget är frågan om pris och tillräcklig tillgång på energi ett huvudämne för Europasamarbetet. I slutet av mars diskuterade Vattenfalls vd Anna Borg energifrågan med ...