Ringhals kärnkraftverk

Hög tillgänglighet från kärnkraften i vinterkylan

Vattenfalls kärnkraftverk har haft hög tillgänglighet under vinterns kallaste period. För Forsmark och Ringhals var tillgängligheten nära 94 procent och vid Forsmark låg den på höga 99 procent.

En mörk vinterdag med sträng kyla är behovet av el betydligt större än under en varm sommardag. Vattenfalls reaktorer i Forsmark och Ringhals producerade på hög nivå under vintersäsongen, den så kallade höglastperioden. Från 16 november 2018 till 15 mars 2019 låg tillgängligheten - reaktorernas faktiska elproduktion jämfört med deras teoretiska maxkapacitet - på 99,1 procent vid Forsmarks kärnkraftverk och på 88,6 procent vid Ringhals kärnkraftverk. Snittvärdet för Vattenfalls kärnkraftverk var 93,9 procent.

– Vattenfalls kärnkraftverk fortsätter att leverera mycket bra, säker och fossilfri el när det behövs som bäst. Med stabil och väderoberoende produktion bidrar kärnkraften till ett fossilfritt samhälle, säger Björn Linde som är vd på Forsmark och Ringhals.

Vattenfalls kärnkraft stod i fjol för mer än en tredjedel av elproduktionen i Sverige och sammanlagt svarade kärnkraften för 42 procent av svensk elproduktion.

Forsmarks Kraftgrupp AB, presschef Josef Nylén tel: 073-043 98 80
Ringhals AB, presschef Anna Collin tel: 072-221 64 28

Vattenfalls pressavdelning, tel: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Kärnkraft / Vindkraft

Vattenfall studio: kärnkraft/vindkraft, behöver vi båda?

En del säger nej till vindkraft, andra är negativa till kärnkraft. Men kan vi klara energiutmaningen med bara det ena eller andra kraftslaget? Vattenfall Studio diskuterar polariseringen i e...

Ringhals kärnkraftverk

Försenad återstart av Ringhals 4

Kärnkraftverket Ringhals 4, som sedan mitten av augusti är avställt för årligt underhåll och bränslebyte, kommer inte att kunna återstarta elproduktionen förrän 30 november.

Vy över Ringhals

Vattenfall startar förstudie om att bygga små modulära reaktorer vid Ringhals

Elförbrukningen i Sverige väntas öka snabbt under de närmaste decennierna och Vattenfall arbetar därför aktivt med hur olika fossilfria energislag kan möta det ökade elbehovet.