Ringhals kärnkraftverk

Hög tillgänglighet från kärnkraften i vinterkylan

Vattenfalls kärnkraftverk har haft hög tillgänglighet under vinterns kallaste period. För Forsmark och Ringhals var tillgängligheten nära 94 procent och vid Forsmark låg den på höga 99 procent.

En mörk vinterdag med sträng kyla är behovet av el betydligt större än under en varm sommardag. Vattenfalls reaktorer i Forsmark och Ringhals producerade på hög nivå under vintersäsongen, den så kallade höglastperioden. Från 16 november 2018 till 15 mars 2019 låg tillgängligheten - reaktorernas faktiska elproduktion jämfört med deras teoretiska maxkapacitet - på 99,1 procent vid Forsmarks kärnkraftverk och på 88,6 procent vid Ringhals kärnkraftverk. Snittvärdet för Vattenfalls kärnkraftverk var 93,9 procent.

– Vattenfalls kärnkraftverk fortsätter att leverera mycket bra, säker och fossilfri el när det behövs som bäst. Med stabil och väderoberoende produktion bidrar kärnkraften till ett fossilfritt samhälle, säger Björn Linde som är vd på Forsmark och Ringhals.

Vattenfalls kärnkraft stod i fjol för mer än en tredjedel av elproduktionen i Sverige och sammanlagt svarade kärnkraften för 42 procent av svensk elproduktion.

Forsmarks Kraftgrupp AB, presschef Josef Nylén tel: 073-043 98 80
Ringhals AB, presschef Anna Collin tel: 072-221 64 28

Vattenfalls pressavdelning, tel: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Isolerlocket med 37 hål för laddrör. Foto: John Guthed
Foto: John Guthed

Två av locken till Ågestas reaktortank lyfta

I Ågestaverket pågår förberedelser för nedmontering av reaktortanken som är det största föremålet i verket.

En stav har sänkts ner från strålskyddsröret till hydraulsaxen som klipper stavens absorbentdel i lagom korta bitar. Foto: John Guthed

Styrstavarna var Ågestaverkets gas och broms – nu är de i säkert förvar

Med specialtillverkad och fjärrstyrd hydraulsax och annan utrustning har Ågestaverkets 27 styrstavar lyfts, segmenterats och packats.

Reaktortank Ringhals

Kommentar till marknadsmeddelande utfärdat via Nord Pool den 31 augusti 2021

Kärnkraftverken Ringhals AB och Forsmarks Kraftgrupp har idag, 31 augusti, meddelat elmarknaden Nord Pool, via så kallade UMM (Urgent Market Message), att risken för produktionspåverkan från...