Kärnkraftverket i Forsmark en vinterdag

Högt förtroende för Vattenfalls kärnkraft

Förtroendet för kärnkraftverken i Ringhals och Forsmark ligger på en stabil och hög nivå; över 90 procent av de närboende uppger att de har förtroende för verksamheten. Ett minskat utsläpp av växthusgaser anses vara den viktigaste miljöfrågan.

Det visar resultatet av den årliga opinionsundersökningen som genomförts av Demoskop på uppdrag av kärnkraftverken.

Undersökningen görs för att mäta allmänhetens förtroende för kärnkraftverken i Ringhals respektive Forsmark. I förhållande till förra året har förtroendet ökat för såväl säkerheten, företagsledningen, tillförlitligheten, beredskapen som hanteringen av radioaktivt avfall.

Likt tidigare år finns den största andelen positiva i de båda verkens närområden. I den inre cirkeln runt respektive kärnkraftverk uppger 90 procent att de har förtroende för kärnkraftverket, vilket är en toppnotering för Ringhals.

– Högt förtroende är inget som man kan ta för givet. Öppenhet och faktabaserad information tror jag bidrar till att vi ligger på en stabil och hög nivå hos invånarna, säger Charlotta Eldelind, kommunikationschef på Forsmark och Ringhals.

Undersökningen visar att cirka 75 procent av de tillfrågade anser att en minskning av växthusgaser är det viktigaste miljömålet.

– Kärnkraften dök upp som en ”bubblare” i slutet av valrörelsen, främst var det kärnkraftens positiva miljöprestanda och låga klimatpåverkan som lyftes fram. Det publicerades fler debattartiklar, insändare, ledare och nyhetsinslag än på mycket länge – övervägande delen med en positiv ton. Flödet håller i sig med oförminskad intensitet, säger Charlotta Eldelind.

Över hälften av de svarande i Demoskops undersökning vill ha mer information om kärnkraftverkens miljöarbete.

– Undersökningen ger oss värdefull information om omgivningens kunskapsbehov och vad de vill veta om vår verksamhet, säger Charlotta Eldelind.

Fakta om undersökningen

Undersökningen av Demoskop görs för att mäta allmänhetens förtroende för Forsmarks och Ringhals kärnkraftverk. Den berör också den allmänna inställningen till kärnkraft, oro för olycksrisker och miljöpåverkan. Mätningar har genomförts årligen sedan 1983. Intervjuerna i 2018 års mätning genomfördes den 22 november till 16 december.

Forsmarks resultat baserar sig på 647 telefonintervjuer med ett representativt urval av befolkningen i åldern 18 år och äldre i ”inre cirkeln”, dvs norduppland: 260 intervjuer i Tierp, Älvkarleby och Östhammar samt ”Yttre cirkeln”, dvs Uppland- och Gävleområdet: 387 intervjuer i Uppsala, Heby, Gävle, Sandviken och Norrtälje.

Ringhals resultat baserar sig på 800 telefonintervjuer med ett representativt urval av befolkningen i åldern 18 år och äldre i följande områden:

”Inre cirkeln” 300 intervjuer i kommunerna närmast Ringhals, vilka var Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Mark. I ”yttre cirkeln” 500 intervjuer i kommunerna Borås, Göteborg, Härryda, Lerum, Mölndal, Partille och Öckerö.

Ringhals Presschef Anna Collin, tel. 0340-64 70 28 anna.collin@vattenfall.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Laddmaskinen före nedmontering. Foto: Fredrik Ekenborg
Foto: Fredrik Ekenborg

Laddmaskinen i Ågestaverket – jag har gjort mitt

Efter 10 års tjänst och nästan ett halvt sekel i träda har den ikoniska laddmaskinen i Ågestaverket monterats ner. Själv tyckte nog maskinen att det var hög tid att få pensioneras på riktigt...

Överenskommelse om lösning för att avsluta tvister om tysk nedläggning av kärnkraft

Den tyska förbundsregeringen har idag tillkännagivit grunden till en överenskommelse med E.ON, EnBW, RWE och Vattenfall som ska avsluta tvister om nedläggningen av den tyska kärnkraften.

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...