Magnus Hall ny ordförande för Eurelectric

Den europeiska branschorganisationen för elföretag, Eurelectric, har utsett Vattenfalls VD Magnus Hall till ny ordförande för de kommande två åren. Eurelectric företräder över 3500 företag i mer än 30 länder i Europa inom elproduktion, eldistribution och elhandel.

- Elektrifiering är nyckeln till att ställa om Europa mot en fossilfri framtid. Min ambition som ordförande för Eurelectric är att fortsätta samarbetet med beslutsfattare och näringsliv för att öka takten i omställningen mot elektrifiering inom transport-, värme och industrisektorn, säger Magnus Hall.

Eurelectric har som mål att den europeiska elindustrin ska vara koldioxidneutral senast år 2050.

- Med hjälp av fossilfri el kan vi ställa om både energibranschen och andra sektorer. Det kräver fortsatt satsning på förnybar elproduktion och effektiv eldistribution. Vi behöver även hjälpa invånare i Europa att ställa om mot ett fossilfritt liv, säger Magnus Hall.

- Förutsättningarna skiljer sig åt i olika länder i Europa och vi måste därför även få politiker inom EU att besluta om ramar och rättvisa åtgärder som skapar en bred social acceptans för energiomställningen.

Rollen som ordförande för Eurelectric sträcker sig över två år. Under den senaste tvåårsperioden har Magnus Hall varit en av två vice ordförande. Patrick O’Doherty, VD för det irländska energiföretaget ESB, och Leonhard Birnbaum, styrelseledamot i det tyska energiföretaget E.ON, valdes till nya vice ordförande vid Eurelectrics årsmöte i Florens.

Om Magnus Hall
Magnus Hall är VD och koncernchef för Vattenfall sedan 2014. Han har tidigare varit VD och koncernchef i skogsindustrikoncernen Holmen. Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har studerat vid Georgetown University på ett Fulbright stipendium. Magnus Hall är också ordförande för mediekoncernen NTM.

Om Eurelectric
Eurelectric är den europeiska elindustrins intresseorganisation och representerar 3500 företag i mer än 30 europeiska länder. Huvudkontoret ligger i Bryssel.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Anna Borg, Vattenfalls vd och koncernchef är inbjuden av USA:s president Biden för att tala på klimattoppmöte den 23 april

Vattenfalls vd Anna Borg deltar i president Bidens klimattoppmöte

Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg är inbjuden av USA:s president Biden för att tala på Vita husets klimattoppmöte.

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.