Magnus Hall ny ordförande för Eurelectric

Den europeiska branschorganisationen för elföretag, Eurelectric, har utsett Vattenfalls VD Magnus Hall till ny ordförande för de kommande två åren. Eurelectric företräder över 3500 företag i mer än 30 länder i Europa inom elproduktion, eldistribution och elhandel.

- Elektrifiering är nyckeln till att ställa om Europa mot en fossilfri framtid. Min ambition som ordförande för Eurelectric är att fortsätta samarbetet med beslutsfattare och näringsliv för att öka takten i omställningen mot elektrifiering inom transport-, värme och industrisektorn, säger Magnus Hall.

Eurelectric har som mål att den europeiska elindustrin ska vara koldioxidneutral senast år 2050.

- Med hjälp av fossilfri el kan vi ställa om både energibranschen och andra sektorer. Det kräver fortsatt satsning på förnybar elproduktion och effektiv eldistribution. Vi behöver även hjälpa invånare i Europa att ställa om mot ett fossilfritt liv, säger Magnus Hall.

- Förutsättningarna skiljer sig åt i olika länder i Europa och vi måste därför även få politiker inom EU att besluta om ramar och rättvisa åtgärder som skapar en bred social acceptans för energiomställningen.

Rollen som ordförande för Eurelectric sträcker sig över två år. Under den senaste tvåårsperioden har Magnus Hall varit en av två vice ordförande. Patrick O’Doherty, VD för det irländska energiföretaget ESB, och Leonhard Birnbaum, styrelseledamot i det tyska energiföretaget E.ON, valdes till nya vice ordförande vid Eurelectrics årsmöte i Florens.

Om Magnus Hall
Magnus Hall är VD och koncernchef för Vattenfall sedan 2014. Han har tidigare varit VD och koncernchef i skogsindustrikoncernen Holmen. Magnus Hall är civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola och har studerat vid Georgetown University på ett Fulbright stipendium. Magnus Hall är också ordförande för mediekoncernen NTM.

Om Eurelectric
Eurelectric är den europeiska elindustrins intresseorganisation och representerar 3500 företag i mer än 30 europeiska länder. Huvudkontoret ligger i Bryssel.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.