Ett vindkraftverk mot blå himmel

Största landbaserade vindkraftsparken i Nederländerna förser kvarts miljon Vattenfall-kunder med förnybar energi

Vattenfall har tecknat ett långsiktigt avtal om inköp av förnybar el från den nya uppgraderade vindkraftsparken Zeewolde i Nederländerna. Fram till slutet av 2021 ska 220 befintliga vindkraftverk ersättas av 91 större och mer kraftfulla turbiner som kommer att producera mer än 850 GWh om året. Därmed blir detta det största vindkraftsprojektet i Nederländerna.

Enligt avtalet kommer Vattenfall att köpa elproduktionen från 83 av de nya turbinerna som får en installerad kapacitet på mer än 300 MW.

– Detta är det största avtalet om köp av förnybar energi som Vattenfall hittills har ingått i Nederländerna. Vindkraftsparken Zeewolde kommer att leverera förnybar energi till 250 000 Vattenfall-kunder, säger Erik Suichies, europaansvarig för grossistmarknaden hos Vattenfall.

Vindkraftsparken Zeewolde ägs av mer än 200 bönder, boende och entreprenörer från omgivningen kring vindkraftsparken. Tillsammans utgör de det största kollektivet av bönder och civila delägare. Arbetet att byta ut de existerande vindturbinerna till större mer kraftfulla turbiner inleds i slutet av 2019 och beräknas pågå till slutet av 2021.

– Med Vattenfall har vi hittat en solid partner med omfattande erfarenhet på detta område. Det är mycket positivt att en lokal organisation som vår kan hitta ett sätt att samarbeta med ett internationellt verksamt företag som Vattenfall, säger vindkraftsparken Zeewoldes VD Sjoerd Sieburgh Sjoerdsma.

Genom avtalet med vindkraftsparken Zeewolde har Vattenfall nu tecknat inköpsavtal av el på sina olika marknader med en sammanlagd kapacitet på 6,5 GW.

– Vattenfall vill möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Köpet av förnybar el från denna vindkraftspark i Nederländerna passar perfekt med denna strategi. Allt fler människor vill byta till förnybar energi. Med detta samarbete kan vi hjälpa att möta denna efterfrågan, säger Peter Buskermolen, senior inköpare vid Vattenfall.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.

Vindkraftverk i Markbygden

Vattenfall tecknar avtal om energitjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2

Vattenfall kommer under en flerårsperiod att stå för kraftbalansering och elmarknadstjänster för vindkraftsparken Markbygden etapp 2 norra i Piteå kommun.