Torbjörn Wahlborg utses till ny mångfaldsansvarig inom Vattenfall

Torbjörn Wahlborg tar över ansvaret för att utveckla Vattenfalls mångfaldsarbete ytterligare. Han ingår i Vattenfalls ledningsgrupp sedan 2010 och är för närvarande chef för affärsområdet Generation.

Uppdraget som mångfaldsansvarig skiftar mellan medlemmar av Vattenfalls ledningsgrupp där mandatperioden är två år. Torbjörn Wahlborg tillträder sin befattning den förste juli 2019. Han efterträder Tuomo Hatakka som är chef för affärsområdet Heat.

– Jag ser mycket fram emot det här uppdraget. För att vi ska bli framgångsrika måste vi ha en öppen och verkligt inkluderande företagskultur. I min roll vill jag bidra till så mycket dialog som möjligt i en mängd olika frågor om mångfald och inkludering. I Vattenfall finns redan ett stort engagemang i dessa frågor, jag ska göra mitt yttersta för att lyfta de här frågorna ännu mer, säger Torbjörn Wahlborg. Han fortsätter:
–- Och jag ser fram mot ledningsgruppens fortsatta stöd. Samtidigt vill jag påminna om mina företrädares insatser när det gäller mångfacetterade arbetsgrupper och arbetet med att övervinna fördomar.

Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall inrättade befattningen som mångfaldsansvarig för fyra år sedan. Han kommenterar:
– Vi strävar efter att återspegla det samhälle som vi är en del av och att vara riktigt nära våra kunder och andra intressenter. Detta kan vi enbart uppnå när våra anställda återspeglar den mångfald som våra intressenter utgör och när vi uppmuntrar våra anställda att använda sina olika färdigheter och kunnande på bästa sätt. Bara då kan vi stärka och förbättra vår verksamhet.

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.