Torbjörn Wahlborg utses till ny mångfaldsansvarig inom Vattenfall

Torbjörn Wahlborg tar över ansvaret för att utveckla Vattenfalls mångfaldsarbete ytterligare. Han ingår i Vattenfalls ledningsgrupp sedan 2010 och är för närvarande chef för affärsområdet Generation.

Uppdraget som mångfaldsansvarig skiftar mellan medlemmar av Vattenfalls ledningsgrupp där mandatperioden är två år. Torbjörn Wahlborg tillträder sin befattning den förste juli 2019. Han efterträder Tuomo Hatakka som är chef för affärsområdet Heat.

– Jag ser mycket fram emot det här uppdraget. För att vi ska bli framgångsrika måste vi ha en öppen och verkligt inkluderande företagskultur. I min roll vill jag bidra till så mycket dialog som möjligt i en mängd olika frågor om mångfald och inkludering. I Vattenfall finns redan ett stort engagemang i dessa frågor, jag ska göra mitt yttersta för att lyfta de här frågorna ännu mer, säger Torbjörn Wahlborg. Han fortsätter:
–- Och jag ser fram mot ledningsgruppens fortsatta stöd. Samtidigt vill jag påminna om mina företrädares insatser när det gäller mångfacetterade arbetsgrupper och arbetet med att övervinna fördomar.

Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall inrättade befattningen som mångfaldsansvarig för fyra år sedan. Han kommenterar:
– Vi strävar efter att återspegla det samhälle som vi är en del av och att vara riktigt nära våra kunder och andra intressenter. Detta kan vi enbart uppnå när våra anställda återspeglar den mångfald som våra intressenter utgör och när vi uppmuntrar våra anställda att använda sina olika färdigheter och kunnande på bästa sätt. Bara då kan vi stärka och förbättra vår verksamhet.

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.