Vattenfall behåller guldnivå för hållbarhetsarbete

Vattenfalls hållbarhetsarbete har återigen visat sig hålla högsta klass och når klart bättre resultat än tidigare inom kategorin mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden. Det framgår av EcoVadis som årligen granskar 55 000 leverantörer i 155 länder.

Annika-Ramsköld.jpg

Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

– Det är väldigt glädjande att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas. Det ligger mycket hårt jobb bakom dessa siffror och visar just hur våra medarbetare tagit hållbarhet till sig och ser vilket värde det har för vår affär. Hållbarhet är fullt ut integrerat i vår strategi och allt vi gör, det gäller såväl vårt eget arbete som det vi gör tillsammans med våra leverantörer, kunder och partners, kommenterar Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

Gold-for-sustainability-1x1.jpgFör att uppnå EcoVadis guldnivå måste ett företag nå 63 poäng på en skala 0 till 100. Vattenfall fick 76 poäng, en ökning från 73 poäng förra året. Inom kategorin miljö klättrar Vattenfall från topp 3 procent till topp 2 procent av alla granskade företag inom energisektorn och inom sociala och mänskliga rättigheter från topp 18 procent till topp 6 procent. Sammantaget ger detta en förbättring från topp 5 procent till topp 3 procent av leverantörer utvärderade i energibranschen.

– Jag är extra glad över att den kraftsamling vi haft kopplat till vårt arbete med sociala frågor som mänskliga rättigheter och arbetsvillkor hos leverantörer blir uppmärksammat och synligt. Här har vi gått från att vara topp 18 procent till topp 6 procent av alla granskade företag, säger Annika Ramsköld.

Det oberoende undersökningsbolaget EcoVadis utvärderar, betygsätter och rangordnar företags hållbarhetsarbete i hela världen. Metoden som används bygger på internationella standarder som GRI (Global Reporting Initiative), UN Global Compact och ISO 26000.

De fyra delområden som bedöms är: miljö, mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden, etik samt ansvarsfull upphandling.

CSR Performance Overview - EV Score Details (PDF)

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.

Bild från kampanjen Super-soothing-sounds: Vattenfall-ingenjör viskar lugnande i örat på en man i en säng

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spell...