Vattenfall kombinerar elproduktion från vind och sol med batterilagring i ny hybridpark

Vattenfall bygger sin första hybridenergipark, bestående av vindkraft, solel och batterilagring. Parken ligger vid Haringvliet  i Nederländerna. Den totala effekten är 60 MW, tillräckligt för att ge förnybar el till ca 40 000 nederländska hushåll när den tas i drift i september 2020. Den totala investeringen uppgår till SEK 610 miljoner.

I detta projekt kombinerar Vattenfall produktion från vindkraft och solpaneler med batterilagring. Vind- och solenergi kompletterar varandra bra och hybridparken rimmar väl med Vattenfalls ambition att göra ett fossilfritt liv möjligt inom en generation.

– Hybridkraftverk är en viktig byggsten för oss för att uppnå 100 procent fossilfri elproduktion. Kombinationen av vindkraft- och solelproduktion minskar belastningen i elnäten jämfört med en enda produktionskälla. Generellt ger hybridsystem mindre belastningstoppar och mindre tid utan produktion. Detta leder till en effektivare användning av nätinfrastrukturen. Dessutom reduceras kostnaderna för nätanslutning på grund av synergieffekter mellan produktionsslagen. Detta kommer att minska kostnaderna för att producera förnybar el vilket i slutändan kommer att gynna kunderna, säger Gunnar Groebler, Senior Vice President och chef för affärsområde Vind på Vattenfall.

Den första etappen av arbetet med Haringvliet har påbörjats med installation av totalt sex vindkraftverk med en total kapacitet på 22 MW, tillräckligt till hushållsel till cirka 27 000 nederländska hem. När vindkraftverken har installerats byggs solparken som består av 124 000 solpaneler, totalt 38 MW, vilket ger cirka 12 000 nederländska hem förnybar el. Batterierna har en lagringskapacitet på 12 MWh (megawattimmar). Hybridparken beräknas tas i drift i september 2020.

Fakta Haringvliet hybridpark

Vindkraftpark: 22 MW
Antal kraftverk: 6
Maximal höjd: 150 m
Solpark: 38 MW
Antal solpaneler: 124 000
Batterikapacitet: 12 MWh
Total investering: SEK 610 miljoner
Tas i drift: September 2020

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Bild från vindkraftparken Kentish flats

Svenska Kriegers flak: Natura 2000-tillstånd steg mot mer fossilfri el i Skåne

Länsstyrelsen i Skåne beviljar Vattenfall Natura 2000-tillstånd att bygga vindkraft på den svenska delen av Kriegers flak.

Bild från Stor-Rotliden vindkraftpark

Vattenfall vindkraft säljer, bygger och förvaltar Grönhult

Vattenfall Vindkraft AB har sålt projektet Grönhult till brittiska TRIG. Samtidigt kommer Vattenfall att bygga och förvalta vindkraftsparken som börjar byggas redan till våren.

Första turbinen vid Kriegers Flak Installerad

Första turbinen på plats i Kriegers Flak

Den danska havsbaserade vindkraftparken Kriegers Flak börjar inom kort producera fossilfri el. Det blir Danmarks största havsbaserade vindkraftpark.