Vindkraftsparken Lillgrund i Öresund

Vattenfall och Coca-Cola European Partners fördjupar sitt klimatsamarbete

Coca-Cola European Partners har 100 procent miljödeklarerad el från vindkraft, med EPD och Bra Miljöval-märkning till sin anläggning i Jordbro söder om Stockholm. Coca-Cola European Partners arbetar mot att bli helt klimatneutrala med hjälp av Vattenfall.

Sedan den 1 januari 2019 har Coca-Cola European Partners Sverige hela sin elleverans (19 GWh/år) från vindkraftverket Lillgrund i Öresund. Byggandet av dessa kraftverk ledde till transporter och tillverkning av byggmaterial som hade vissa utsläpp. Dessa utsläpp klimatkompenserar Coca-Cola European Partners nu till 100 procent.

– Coca-Cola European Partners Sverige har hela tiden varit intresserade av nya lösningar i form av energieffektivisering och samarbete för att minska sitt klimatavtryck. Nu hjälper vi Coca-Cola European Partners i Sverige med detta och kan samtidigt också bidra till att minska utsläppen någon annanstans, säger Branislav Slavic, chef Vattenfall Customers & Solutions, Norden.

Genom att klimatkompensera bidrar Coca-Cola European Partners Sverige med minskade utsläpp på omkring 700 ton till Siam Solar Energy solkraftpark i centrala Thailand.

– Vårt mål är att bli fossilfria till år 2030 och vår energianvändning är en viktig del för att kunna nå målet. Vi vill vara med och ta ansvar och arbetar hela tiden för att driva en ännu mer hållbar verksamhet. Genom att nu välja klimatneutral el så hoppas vi kunna inspirera och uppmuntra andra företag att se på sina klimatavtryck från ett helhetsperspektiv, säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners i Sverige.

Coca-Cola European Partners Sverige AB är energikund till Vattenfall sedan 1998.

Fakta: Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Drygt 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953.

Mer information:
Vattenfall
Coca-Cola

Video Gold Standard

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Marie von Satzger, Sr Manager, Communications Coca-Cola European Partners, 070-648 06 54, mvonsatzger@cokecce.com

En eldriven tung lastbil från Kaunis Iron i ett pilottest med bl.a. Vattenfall om fossilfri eldrift

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framt...

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.