Vindkraftsparken Lillgrund i Öresund

Vattenfall och Coca-Cola European Partners fördjupar sitt klimatsamarbete

Coca-Cola European Partners har 100 procent miljödeklarerad el från vindkraft, med EPD och Bra Miljöval-märkning till sin anläggning i Jordbro söder om Stockholm. Coca-Cola European Partners arbetar mot att bli helt klimatneutrala med hjälp av Vattenfall.

Sedan den 1 januari 2019 har Coca-Cola European Partners Sverige hela sin elleverans (19 GWh/år) från vindkraftverket Lillgrund i Öresund. Byggandet av dessa kraftverk ledde till transporter och tillverkning av byggmaterial som hade vissa utsläpp. Dessa utsläpp klimatkompenserar Coca-Cola European Partners nu till 100 procent.

– Coca-Cola European Partners Sverige har hela tiden varit intresserade av nya lösningar i form av energieffektivisering och samarbete för att minska sitt klimatavtryck. Nu hjälper vi Coca-Cola European Partners i Sverige med detta och kan samtidigt också bidra till att minska utsläppen någon annanstans, säger Branislav Slavic, chef Vattenfall Customers & Solutions, Norden.

Genom att klimatkompensera bidrar Coca-Cola European Partners Sverige med minskade utsläpp på omkring 700 ton till Siam Solar Energy solkraftpark i centrala Thailand.

– Vårt mål är att bli fossilfria till år 2030 och vår energianvändning är en viktig del för att kunna nå målet. Vi vill vara med och ta ansvar och arbetar hela tiden för att driva en ännu mer hållbar verksamhet. Genom att nu välja klimatneutral el så hoppas vi kunna inspirera och uppmuntra andra företag att se på sina klimatavtryck från ett helhetsperspektiv, säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola European Partners i Sverige.

Coca-Cola European Partners Sverige AB är energikund till Vattenfall sedan 1998.

Fakta: Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Drygt 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953.

Mer information:
Vattenfall
Coca-Cola

Video Gold Standard

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Marie von Satzger, Sr Manager, Communications Coca-Cola European Partners, 070-648 06 54, mvonsatzger@cokecce.com

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.

Bild från kampanjen Super-soothing-sounds: Vattenfall-ingenjör viskar lugnande i örat på en man i en säng

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spell...