Solceller på fasaden på ett flerfamiljshus

Vattenfall och Heimstaden vill ge studenter en kick-start till ett hållbart boende

Studenter i Flogsta, utanför Uppsala, ska få möjlighet att leva och bo hållbart redan vid sitt första egna boende. Vattenfall InHouse och Heimstaden, kommer med start i vår, att starta ett projekt för att ge studentbostäderna ett hållbarhetslyft. Bland annat genom att installera solceller på tak och fasader.

Flogsta har i många år huserat många av de studenter som kommer till Uppsala från olika delar av landet men även från andra länder. Nu ska Heimstaden, ett av Skandinaviens största privata fastighetsbolag, ge området ett hållbarhetslyft med hjälp av InHouse från Vattenfall.

– Dagens unga är klimatmedvetna och att våra klimatsmarta energilösningar kommer att vara en viktig del i deras liv känns jättekul. Det är ett viktigt steg för att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation, säger David Ringmar, Sverigechef på Vattenfall InHouse.

Uppsala kommun har höga klimatmål och Vattenfall har tillsammans med staden åtagit sig att halvera utsläppen av koldioxid fram till 2020 och bli helt koldioxidneutrala till 2030. Heimstaden, som är en stor aktör i regionen, har tydliga mål om att bidra till minskade utsläpp genom energieffektivisering och hållbara lösningar i sina fastigheter.

”Solstaden Flogsta – en hållbar energilösning för ett hållbart studentboende” är Heimstadens största solcellsprojekt med en totalyta om cirka 1 900 kvm. Solcellerna kommer att installeras på tio av de tolv hustak som Heimstaden har i området samt på tre av fasaderna vilket kommer att ge ungefär 240 000 kWh förnybar el per år. Det motsvarar 5-10 procent av den totala elanvändningen i området som består av cirka 2 000 lägenheter.

– Vi är glada att inom kort kunna erbjuda studenter möjlighet att uppleva hur det är att bo i ett hus med egengenererad solenergi och vi hoppas med detta initiativ kunna väcka ytterligare intresse för solceller, lägga grunden för en klimatsmart bostadskarriär och ge området ny energi, i dubbel bemärkelse, säger Maria Petersson, vd på Heimstaden Förvaltning.

Inom ramen för Solstaden Flogsta finns det även planer på att möta behovet från olika eldrivna fordon och ha på plats fler hållbara lösningar.

Mer information:
vattenfall.se/Inhouse

heimstaden.com

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Katarina Skalare, hållbarhetschef Heimstaden, 0708-84 20 57, Katarina.skalare@heimstaden.com

Flygbild över kraftverket Moorburg,kraftledningar och hamn

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och Wärme Hamburg inleder vätgasprojekt vid Moorburg

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och det kommunala företaget Wärme Hamburg har undertecknat en avsiktsförklaring för att planera hur vätgasproduktion från vind- och solenergi k...

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.