Vattenfall startar gymnasieskola i Forsmark

Vattenfall gör en långsiktig kompetenssatsning tillsammans med entreprenören Fredrik Svensson och etablerar Vattenfallgymnasiet i Forsmark. Fredrik Svensson driver redan väletablerade ABB Industrigymnasium med skolor i Västerås och Ludvika.

Skolan i Forsmark kommer att erbjuda 120 elever möjligheten att läsa tekniskt eller naturvetenskapligt program i en unik miljö, med nära koppling till Sveriges största energibolag. Samarbetet inleds nu och de första eleverna kan enligt planen börja i den nya skolan höstterminen 2020.

– Vi hoppas att eleverna blir Vattenfalls framtida medarbetare. Vår kärnkraft och vattenkraft ska drivas långt in i framtiden och utöver det ser vi stora rekryteringsbehov även i andra delar av Vattenfallkoncernen. Vi är stolta över vår satsning för att främja ungas intresse för teknik och bidra till utbildningen av nya talanger för samhällsviktiga verksamheter”, säger Christopher Eckerberg, tf personalchef vid affärsområdet Vattenfall Produktion.

Det nya Vattenfallgymnasiet är en ambitiös nysatsning med grunden i nuvarande Forsmarks skola, som varit framgångsrik under många år sedan starten för drygt 30 år sedan. Nu bidrar Vattenfall till en verksamhet som kommer att drivas som ett fristående bolag lett av entreprenören Fredrik Svensson.

– I Forsmark kommer vi att erbjuda en högklassig gymnasieutbildning med möjligheter till praktik inom Vattenfall. Vi har ambitionen att skapa Sveriges bästa teknikutbildning. Närheten till kärnkraftverket och SKB:s anläggningar liksom Vattenfalls FoU-laboratorium i Älvkarleby kommer tillsammans med vackra Forsmarks bruk att ge en unik utbildningsmiljö som vi tror kommer att attrahera elever inte bara från närområdet utan från hela landet”, säger Christopher Eckerberg. Han tillägger att det planeras för ett elevboende med plats för 64 studenter.

Fredrik Svensson driver redan väletablerade ABB Industrigymnasium med skolor i Ludvika och Västerås.

– Jag är väldigt glad över samarbetet med Vattenfall och ser verkligen fram emot att få utveckla en högkvalitativ skola tillsammans med de erkänt duktiga lärarna och personalen vid Forsmarks skola. Vi vill också utnyttja möjligheten till samverkan med våra skolor i Västerås och Ludvika. Det kommer att gynna både elever och anställda vid samtliga skolor”.

En ansökan om att göra ett intag av elever redan till höstterminen år 2019 vid gymnasieskolan i Forsmark kommer att lämnas in. Ambitionen är att ta emot sökande från hela landet.

Christopher Eckerberg, tel. 070-814 51 32, tf personalchef, affärsområde Generation inom Vattenfall
Fredrik Svensson, tel. 073-988 70 11, entreprenör, driver ABB Industrigymnasium med skolor i Ludvika och Västerås
Josef Nylén, tel. 073-043 98 80, presschef Forsmarks Kraftgrupp AB

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...