Vattenfall tar plats i styrelsen för Sweden Green Building Council

Ulrika Jardfelt, chef för Vattenfall Värme i Sverige, har valts in i styrelsen för Sweden Green Building Council. Organisationen utser och certifierar byggnader och platser som byggts med hållbara metoder och material.

Sweden Green Building Council, som är icke vinstdrivande och utan privat ägande, verkar för ett hållbart samhällsbyggande. Byggnader som klarar kraven för att ha byggts på ett hållbart sätt kan certifieras i fem olika klasser; Miljöbyggnad, BREEAM-SE, GreenBuilding, Citylab och LEED.*

– Certifiering av byggnader är en nyckel för att få ett hållbart samhälle. Jag känner mig stolt och mycket motiverad att få arbeta med den organisation i Sverige som skapar förutsättningar för detta. Särskilt spännande är det givetvis för mig att få vara en del av den krets där våra kunder pratar hållbarhet, säger Ulrika Jardfelt.

Sweden Green Building Council är en organisation bestående av företag och organisationer som vill utveckla och påverka samhällsbyggande till en mer hållbar inriktning. Representanter från Vattenfall, Skanska, HSB, Stockholms stad och Jernhusen är några av de 12 som sitter i styrelsen. Globalt finns det Green Building Councils i över 90 länder och sammantaget bedrivs hälften av all världens byggverksamhet i dessa länder. Sammanlagt ingår fler än 10 000 företag och branschorganisationer.

Ulrika Jardfelt är Sverigechef för Vattenfalls värmeverksamhet som omsätter cirka 3 miljarder kr per år, har 460 anställda och cirka 14 000 företags- och privatkunder. Ulrika tillträdda tjänsten hösten 2018. Hon har tidigare bland annat varit VD för Svensk Fjärrvärme i fem år.

*Läs mer om certifieringar

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Tranfamilj flyger genom Klim-vindkraftparken. Foto: Henrik Haaning Nielsen
Foto: Henrik Haaning Nielsen

Fåglar är bra på att undvika vindkraftverkens vingar

En ny fågelstudie vid danska vindkraftverk visar att fåglar är betydligt bättre på att undvika vindkraftverkens vingar än man tidigare trott.

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.