Vattenfall tar plats i styrelsen för Sweden Green Building Council

Ulrika Jardfelt, chef för Vattenfall Värme i Sverige, har valts in i styrelsen för Sweden Green Building Council. Organisationen utser och certifierar byggnader och platser som byggts med hållbara metoder och material.

Sweden Green Building Council, som är icke vinstdrivande och utan privat ägande, verkar för ett hållbart samhällsbyggande. Byggnader som klarar kraven för att ha byggts på ett hållbart sätt kan certifieras i fem olika klasser; Miljöbyggnad, BREEAM-SE, GreenBuilding, Citylab och LEED.*

– Certifiering av byggnader är en nyckel för att få ett hållbart samhälle. Jag känner mig stolt och mycket motiverad att få arbeta med den organisation i Sverige som skapar förutsättningar för detta. Särskilt spännande är det givetvis för mig att få vara en del av den krets där våra kunder pratar hållbarhet, säger Ulrika Jardfelt.

Sweden Green Building Council är en organisation bestående av företag och organisationer som vill utveckla och påverka samhällsbyggande till en mer hållbar inriktning. Representanter från Vattenfall, Skanska, HSB, Stockholms stad och Jernhusen är några av de 12 som sitter i styrelsen. Globalt finns det Green Building Councils i över 90 länder och sammantaget bedrivs hälften av all världens byggverksamhet i dessa länder. Sammanlagt ingår fler än 10 000 företag och branschorganisationer.

Ulrika Jardfelt är Sverigechef för Vattenfalls värmeverksamhet som omsätter cirka 3 miljarder kr per år, har 460 anställda och cirka 14 000 företags- och privatkunder. Ulrika tillträdda tjänsten hösten 2018. Hon har tidigare bland annat varit VD för Svensk Fjärrvärme i fem år.

*Läs mer om certifieringar

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Anna Borg, Vattenfalls vd och koncernchef

Vattenfalls VD Anna Borg på klimattoppmötet

Idag fredag kl. 14:00 deltar Vattenfalls VD och koncernchef på ”White House Leaders summit on Climate”.

Stålverk

Så vill Vattenfall göra för att minska egna och andras klimatutsläpp

Klimatförändringen är visserligen en av vår tids största utmaningar, men det innebär också möjligheter till kreativa och innovativa lösningar. Vattenfall har ett bra utgångsläge för att ta s...

Bild från vindkraftparken Kentish flats

Svenska Kriegers flak: Natura 2000-tillstånd steg mot mer fossilfri el i Skåne

Länsstyrelsen i Skåne beviljar Vattenfall Natura 2000-tillstånd att bygga vindkraft på den svenska delen av Kriegers flak.