Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Hon har tidigare varit chef för Vattenfalls affärsområde Markets, den nordiska försäljningsverksamheten, den svenska värmeverksamheten och den europeiska privatkundsförsäljningen. Anna Borg har också varit Nordenchef på Klarna.

- Anna Borg har en bredd och ett djup som gör att hon passar mycket bra som vd på Vattenfall. Hon har varit med att lägga fast bolagets nya strategi och är rätt person att nu ta vid och fortsätta genomförandet. Anna är en god ledare och känner Vattenfall och branschen både som mångårig medarbetare, chef och medlem i koncernledningen, säger Vattenfalls styrelseordförande Lars G Nordström.

- Jag är mycket glad över att få uppgiften att leda Vattenfall in i nästa fas av att förverkliga vårt mål - att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Vi har en tydlig strategi och jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga medarbetare se till att vi har ett stort fokus på att leverera på våra ambitiösa planer, säger Anna Borg.

Anna Borg är född 1971 och efterträder Magnus Hall som den 21 juli meddelade att han lämnar Vattenfall. Anna Borg tillträder den 1 november. Rekryteringsprocessen av en ny finansdirektör inleds omedelbart.

Vattenfalls pressavdelning, +46 (0)8 739 5010, press@vattenfall.com

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström

Vattenfalls logotyp utanför ingången till huvudkontoret