Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Hon har tidigare varit chef för Vattenfalls affärsområde Markets, den nordiska försäljningsverksamheten, den svenska värmeverksamheten och den europeiska privatkundsförsäljningen. Anna Borg har också varit Nordenchef på Klarna.

- Anna Borg har en bredd och ett djup som gör att hon passar mycket bra som vd på Vattenfall. Hon har varit med att lägga fast bolagets nya strategi och är rätt person att nu ta vid och fortsätta genomförandet. Anna är en god ledare och känner Vattenfall och branschen både som mångårig medarbetare, chef och medlem i koncernledningen, säger Vattenfalls styrelseordförande Lars G Nordström.

- Jag är mycket glad över att få uppgiften att leda Vattenfall in i nästa fas av att förverkliga vårt mål - att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Vi har en tydlig strategi och jag ser fram emot att tillsammans med alla duktiga medarbetare se till att vi har ett stort fokus på att leverera på våra ambitiösa planer, säger Anna Borg.

Anna Borg är född 1971 och efterträder Magnus Hall som den 21 juli meddelade att han lämnar Vattenfall. Anna Borg tillträder den 1 november. Rekryteringsprocessen av en ny finansdirektör inleds omedelbart.

Vattenfalls pressavdelning, +46 (0)8 739 5010, press@vattenfall.com

Anna-Karin Stenberg

Anna-Karin Stenberg ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets

Anna-Karin Stenberg har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets samt medlem i Vattenfalls koncernledning från och med den 1 januari 2021.

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...