Anna-Karin Stenberg ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets

Anna-Karin Stenberg har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets samt medlem i Vattenfalls koncernledning från och med den 1 januari 2021. Hon har varit tillförordnad i denna befattning sedan slutet av mars i år, förutom sin roll som chef för Controlling inom affärsområdet Markets.

- Anna-Karin har varit tillförordnad chef för Markets under detta utmanande år för Vattenfall med en svår marknadssituation, distansarbete och behov av att ta hand om våra medarbetare samtidigt som verksamheten hålls igång. Tillsammans med ledningsgruppen har hon visat ett mycket starkt engagemang att leda verksamheten framåt och att utveckla en mycket modern organisation, säger Anna Borg, VD och koncernchef för Vattenfall.

- Jag är tacksam för förtroendet jag fått och för stödet från hela ledningsgruppen och alla människor runt mig som jag har fått under detta år. 2021 blir ett spännande år med många uppgifter framför oss för att fullgöra vår roll som Vattenfalls framtidssäkra marknadsnav och hjälpa våra kunder i deras ambition att bli fossilfria, säger Anna-Karin Stenberg.

Anna-Karin Stenberg började på Vattenfall 2018 som chef för Controlling for Business Area Markets och hade redan arbetat för företaget från 2008 till 2011 som finanschef för Business Group Nordics. Hon har ledarerfarenhet inom energi-, teknik-, telekommunikations- och hälsovårdssektorn.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.