Elmarknaden just nu: Elpriset fortsätter att falla

Till följd av en varmare vinter och mer nederbörd än normalt ligger elpriserna just nu på extremt låga nivåer. Med vårens intåg och coronavirusets påverkan på världsekonomin kan elpriserna falla ännu mer.

Generellt är mars månad en av de dyrare vintermånaderna med en högre efterfrågan på el för uppvärmning.

– Mars i år ser ut att bli den billigaste marsmånaden på 20 år. Men coronaviruset tillsammans med det för årstiden milda vädret påverkar elpriset nedåt. Vår bedömning är att priserna kommer att fortsätta ligga lågt framöver, åtminstone fram till sommaren, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset för mars är cirka 16 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige). I jämförelse med i fjol är det cirka 25 öre billigare. Senast elpriset för mars var så lågt var år 2000, precis efter avregleringen av elmarknaden, då priset var 10,43 öre/kWh och det fanns ett elområde för hela Sverige.

Sedan årsskiftet har det varit mycket blåsigare än normalt vilket lett till stabil vindkraftsproduktion. Även tillgången på vatten i vattenkraftsområdena är god och kärnkraften levererar som planerat.

Elpriset styrs av flera faktorer där vädret spelar en stor roll men händelser i omvärlden och världsekonomin påverkar elpriserna.

Priserna på fossila bränslen har fallit kraftigt i Europa den senaste tiden till följd av coronaviruset. Till exempel har oljepriset halverats sedan årsskiftet. En annan konsekvens av rådande situation är att företag tvingas dra ned på sin produktion och därmed elförbrukning, vilket minskar efterfrågan på el. Detta ger fallande elpriser som följd.

– Just nu ser vi att fastprisavtalen har sjunkit med cirka 10-30 procent sedan december vilket gör det än mer angeläget för kunderna att aktivt se över sitt elavtal. Vill man ha mer trygghet så rekommenderar jag ett avtal med fast pris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan teckna om till ett lägre pris om elpriset faller, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Se även - Så här har elpriserna utvecklats de senaste åren

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Bra förutsättningar för stabilt elpris

Elprisgapet mellan norra och södra Sverige minskar. Högre kapacitet inom kärnkraften, lättade överföringsbegränsningar, samtidigt som norra Sverige har fortsatt god tillgång på vatten- och v...

Två Vattenfallmedarbetare vid vattenkraftverket i Boden

Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft...

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.