Elmarknaden just nu: Elpriset sjunker i spåren av covid-19 och milt väder

En ovanligt varm vinter med mycket nederbörd och kraftiga vindar har lett till låga elpriser. Nu har även covid-19 en påverkan och den stundande vårfloden kommer att pressa elpriserna ytterligare.

– Trenden fortsätter och trots att april varit relativt normal rent väderleksmässigt, så fortsätter elpriset att vara rekordlågt, kanske till och med över sommaren, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset för april är cirka 9 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige), vilket i jämförelse med förra året är över 30 öre billigare. Endast vid tre tillfällen tidigare har priset i elområde 3 legat under 10 öre/kWh.

– En familj med rörligt elpris, som bor i en eluppvärmd villa och förbrukar cirka 20 000 kWh/år, sparar cirka 700-1000 kronor under april jämfört med ifjol, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Tillgången på vatten i vattenkraftsområdena är mycket god och såväl kärnkraften som vindkraften levererar som planerat. Normalt startar vårfloden på allvar under början av maj för att nå sin topp en månad senare. Detta kommer också sannolikt att påverka priserna ytterligare nedåt.

Priserna på fossila bränslen har fallit kraftigt till följd av coronaviruset. Till exempel har oljepriset halverats sedan årsskiftet. Spridningen av covid-19 har gett en nedgång i elförbrukningen till följd av att fler industrier använder mindre el. Den minskade efterfrågan har också effekt på elpriset.

– Även fastprisavtalen har sjunkit rejält sedan ifjol med cirka 30-50 procent. Just nu är det verkligen ett guldläge att säkra sitt elpris. Jag skulle rekommendera ett avtal med fast pris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan teckna om till ett lägre pris om elpriset faller ytterligare, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Se även - Så här har elpriserna utvecklats de senaste åren

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Bra förutsättningar för stabilt elpris

Elprisgapet mellan norra och södra Sverige minskar. Högre kapacitet inom kärnkraften, lättade överföringsbegränsningar, samtidigt som norra Sverige har fortsatt god tillgång på vatten- och v...

Två Vattenfallmedarbetare vid vattenkraftverket i Boden

Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft...

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.