Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft från Norge. Samtidigt som vattenmagasinen i norra Sverige är välfyllda.

Elpriset i södra Sverige steg under augusti och ligger nu på en normal nivå för årstiden. I norra Sverige däremot är elpriserna de lägsta på 20 år.

­– Det vi ser just nu är den största skillnaden mellan elområdena en enskild månad. Främst beror det på en överföringsbegränsning mellan Norge och södra Sverige vilket ger lägre tillgång på norsk vattenkraft samt att i norra Sverige är det fullt i vattenmagasinen, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset för augusti är cirka 35 öre/kWh för elområde 3 (Södra Mellansverige) och 42 öre/kWh för södra Sverige, dvs elområde 4. I elområdena 1 och 2 (Norra Sverige och norra Mellansverige) är det rörliga elpriset för augusti cirka 15 öre/kWh.

Vindkraften har levererat ungefär 70 procent mot normalt för årstiden till följd av svaga vindar. Kärnkraften producerar på ungefär halv effekt främst på grund av revisioner. Södra Sverige känner även av begränsningen av överföringen från norr till söder vilket Svenska Kraftnät beslutat om för att kunna säkerställa en hög leveranskvalité.

Råvarupriserna har återhämtat en stor del av raset till följd av coronakrisen vilket har fått fastprisavtalen att gå upp något sedan i våras. Dessa ligger på en nivå runt 30-40 öre/kWh i dagsläget. Elpriserna i Tyskland har stigit något vilket påverkar de svenska priserna uppåt.

– Under hösten brukar normalt den största delen av årsnederbörden komma i vattenkraftsområdena men skulle regnet utebli kan elpriset komma att stiga snabbt. För att  vara lugn så skulle jag rekommendera ett avtal med fast pris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan teckna om till ett lägre pris om elpriset faller ytterligare, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

För mer information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Lägre elpris i väntan på vårfloden

Högre temperaturer och mer regn än normalt i kombination med mycket blåst och en stabil kärnkraftsproduktion har påverkat elpriset nedåt under mars.

Vattenkraftverket i Vittjärv från ovan

Elmarknaden just nu: Skiftande temperaturer ger ett osäkert elpris

Februari 2021 har varit ombytligheternas månad för elpriset. Orsaken är främst de skiftande temperaturerna vilka varit flera grader under det normala.

The Rusfors hydro power plant in winter

Elmarknaden just nu: Kall och torr inledning på året ökar efterfrågan på el

2021 har inletts med minusgrader i nästan hela landet. De kallare temperaturerna i kombination med att industrierna kommit igång och högre behov av uppvärmning har gjort att elpriset bö...