Elmarknaden just nu: Varm januari ger rekordlågt elpris

Till följd av en ovanligt varm vinter och januarimånad har elpriserna fallit rejält. Så här lågt har elpriset inte varit sedan åren 2005 och 2007. Detta, tillsammans med att uppvärmningsbehovet minskar, ger hushållen en betydligt lägre elkostnad.

Normalt brukar januari vara en av de dyraste vintermånaderna på året med en högre efterfrågan på el för uppvärmning.

– 2020 har börjat med betydligt lägre elpriser än på länge. Senast vi var på dessa nivåer var 2007 då elpriset låg på 24,9 öre/kWh. I år upprepas detta tack vare de högre temperaturerna för januari. Det är ungefär fem, och i vissa delar av landet, nästan tio grader varmare än normalt, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Det rörliga elpriset för januari är på cirka 25 öre/kWh i elområde 3 (Mellansverige) vilket är hela 30 öre lägre än ifjol.

För en privatkund med eluppvärmd villa och rörligt elpris innebär det en besparing på cirka 1 500 kronor i jämförelse med januari ifjol.

Januari har varit blåsigare än normalt vilket är positivt för vindkraften och har bidragit till de lägre priserna. Första veckan i januari slogs ett rekord då vindkraften producerade mer än 1 TWh. Det är nästan dubbelt så mycket som motsvarande vecka ifjol trots att den veckan var en av toppnoteringarna 2019. Både vattenkraften och kärnkraften levererar enligt plan.

Inför resten av vintern är dock väderprognoserna mer osäkra, även om de pekar mot fortsatt hög nederbörd och högre februaritemperaturer.

– Den här tiden på året kan temperaturen och priserna svänga både fort och kraftigt. Har du rörligt elpris bör du hålla koll på prisutvecklingen. Vill du hellre ta det lugnt så rekommenderar jag ett avtal med fast pris i ett eller tre år med bytesrätt. Då får du ett elpris som inte kan gå upp och kan enkelt teckna om till ett lägre pris om elpriset faller, säger Jonas Stenbeck, chef Vattenfall Försäljning.

Flera omvärldsfaktorer kan skapa osäkerhet på råvarumarknaden. Kolpriset har fallit rejält och detta tillsammans med det milda vädret har påverkat priserna i Europa nedåt. Coronavirusets utbredning, Brexit och framförallt utvecklingen av handelsavtalen mellan USA och Kina är andra faktorer som påverkar.

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar

Elmarknaden just nu: Bra förutsättningar för stabilt elpris

Elprisgapet mellan norra och södra Sverige minskar. Högre kapacitet inom kärnkraften, lättade överföringsbegränsningar, samtidigt som norra Sverige har fortsatt god tillgång på vatten- och v...

Två Vattenfallmedarbetare vid vattenkraftverket i Boden

Elmarknaden just nu: Stor prisskillnad mellan elområdena

Det är stora skillnader på elpriserna mellan norra och södra Sverige. Det beror framförallt på en lägre tillgång av kärnkraft, vindkraft och fortsatta överföringsbegränsningar av vattenkraft...

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.