Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Gunnar har arbetat inom Vattenfall sedan 1999 och har haft en avgörande roll i att göra Vattenfall till ett ledande bolag inom produktion av förnybar energi.

– Efter 21 spännande och berikande år har jag bestämt mig för att gå vidare. Jag ser tillbaka på en fantastisk resa med att utveckla Vattenfalls vind- och solkraftsverksamhet till att bli en av de ledande i branschen, vilket befäst Vattenfalls viktiga roll i energiomställningen. Jag har verkligen uppskattat att arbeta med ett mycket skickligt och dedikerat team, säger Gunnar Groebler.

– Gunnar har haft en lång karriär i Vattenfall och har spelat en avgörande roll i att driva utvecklingen och tillväxten inom vind- och solkraft. Hans starka engagemang för Vattenfalls strategi och för att leda sitt team till nya vinster och framgångar har bidragit starkt till vad Vattenfall är för företag i dag. Vi önskar honom all lycka i hans nya roll, säger Magnus Hall, vd och koncernchef, Vattenfall.

För att säkerställa en smidig övergång och överlämning kommer Gunnar Groebler att fortsätta i sin nuvarande roll till senast maj 2021. Rekryteringsprocessen av en efterträdare inleds omedelbart.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Anna-Karin Stenberg

Anna-Karin Stenberg ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets

Anna-Karin Stenberg har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets samt medlem i Vattenfalls koncernledning från och med den 1 januari 2021.

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...