Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Gunnar har arbetat inom Vattenfall sedan 1999 och har haft en avgörande roll i att göra Vattenfall till ett ledande bolag inom produktion av förnybar energi.

– Efter 21 spännande och berikande år har jag bestämt mig för att gå vidare. Jag ser tillbaka på en fantastisk resa med att utveckla Vattenfalls vind- och solkraftsverksamhet till att bli en av de ledande i branschen, vilket befäst Vattenfalls viktiga roll i energiomställningen. Jag har verkligen uppskattat att arbeta med ett mycket skickligt och dedikerat team, säger Gunnar Groebler.

– Gunnar har haft en lång karriär i Vattenfall och har spelat en avgörande roll i att driva utvecklingen och tillväxten inom vind- och solkraft. Hans starka engagemang för Vattenfalls strategi och för att leda sitt team till nya vinster och framgångar har bidragit starkt till vad Vattenfall är för företag i dag. Vi önskar honom all lycka i hans nya roll, säger Magnus Hall, vd och koncernchef, Vattenfall.

För att säkerställa en smidig övergång och överlämning kommer Gunnar Groebler att fortsätta i sin nuvarande roll till senast maj 2021. Rekryteringsprocessen av en efterträdare inleds omedelbart.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.