Trätorn kan sänka koldioxidavtrycket från framtida vindkraftverk

Vattenfall och Modvion ingår nytt samarbete om att använda vindkraftstorn i trä för landbaserad vindkraft, vilket kan sänka koldioxidutsläppen med minst 25 procent vid tillverkningen. Vattenfall ska utvärdera Modvions trätorn för att kunna använda dem i kommande vindkraftsparker.

– Vattenfalls vindkraftverk har redan idag mycket låga klimatpåverkande utsläpp under sin livscykel och vi vill driva på utvecklingen mot än lägre påverkan. Vi ser att trä kan bli en del av lösningarna gentemot minskade koldioxidavtryck, som kan samspela med arbetet vi redan gör med till exempel fossilfritt stål, säger Daniel Gustafsson, chef för utveckling av landbaserad vindkraft i Sverige på Vattenfall.

Omkring en fjärdedel av den klimatpåverkan som uppstår när ett vindkraftverk tillverkas kommer från tornet, som vanligen tillverkas i stål och ibland i betong. Stål kommer att användas i många delar av vindkraftverken även fortsättningsvis men trätorn kan bli ett viktigt komplement. Genom att bygga tornen i trä kan koldioxidutsläppen från tillverkningen minskas radikalt samtidigt som den koldioxid som tagits upp av träden när de har vuxit lagras i trätornen. Dessutom används certifierad hållbar träråvara, vilket bland annat innebär att nya träd planteras.

– Vattenfall har stor erfarenhet av att bygga vindkraft och genom att arbeta tillsammans kan vi påskynda utvecklingen av nästa generations vindkraftsparker. Med torn byggda i trä kan vindkraften bli helt klimatneutral, säger Otto Lundman, vd på Modvion AB.

Modvion och Vattenfall har tecknat en avsiktsförklaring om att i ett affärsutvecklingsprojekt utvärdera byggtekniken och kommersialisering med målet att leverera vindkrafttorn i trä till Vattenfall. Vattenfall har en portfölj med potential om cirka 5000 MW för projekt på land, under utveckling eller byggnation, på sina olika marknader.

– Vi ser stora vinster med att bygga vindkraftstorn i trä, både för klimatet och för att sänka kostnaderna för ny förnybar elproduktion. Vi är fast beslutna att göra det möjligt att leva ett fossilfritt liv inom en generation och detta kan vara ett viktigt steg på vägen dit, säger Daniel Gustafsson.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Otto Lundman, vd, Modvion AB, 0702-72 06 24, otto@modvion.com
Magnus Kryssare, pressekreterare Vattenfall, 076-769 56 07, magnus.kryssare@vattenfall.com

Fakta vindkraftstorn i trä:

• Vindkrafttorn i trä byggs i moduler och monteras sedan på plats.
  • Träets lägre vikt och modulkonceptet gör det möjligt att bygga högre torn som kan transporteras på allmänna vägar.
  • I april reste Modvion det första trätornet på Björkö utanför Göteborg, ett 30 meter högt torn och 2022 byggs det första kommersiella tornet.

Om Modvion

Det svenska träteknologiföretaget Modvion utvecklar krävande konstruktioner i laminerat trä, naturens kolfiber, för storskaliga tillämpningar. Träkonstruktioner möjliggör radikala utsläppsminskningar genom att ersätta utsläppsintensiva material som stål och betong. Modvion har utvecklat vindkraftstorn som tack vare ett patenterat modulkoncept möjliggör sänkta tillverkningskostnader och effektivare transporter vid installationer av höga torn.

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Jan Moström, vd och koncernchef LKAB, Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB och Anna Borg, vd och koncernchef Vattenfall

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall inleder industrialiseringen av framtidens fossilfria ståltillverkning – etablerar världens första produktionsanläggning för fossilfri järnsvamp i Gällivare

SSAB, LKAB och Vattenfall tar nu ett nytt och avgörande kliv framåt i arbetet med att producera fossilfritt stål för världsmarknaden.

Texten Fossil-free steel på fasaden till HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall bjuder in till digital pressträff – HYBRIT tar nästa steg

Välkommen till pressträff med SSAB, LKAB och Vattenfall, ägarbolagen till HYBRIT, initiativet för att utveckla världens första fossilfria malmbaserade järn- och stålframställning.