Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt företagets chef för Tyskland, går i pension i slutet av 2020, strax efter sin 64-årsdag.

– Tuomo Hatakka har i många år varit en viktig person för utvecklingen av Vattenfall och kommer att fortsätta vara det under resten av året. Hans arbete att ta vår värmeverksamhet till en ny nivå har bland annat inneburit att skapa en plan för utfasningen av kol i Berlin och trygga fortsatt tillväxt av kunder som köper våra värmelösningar. Jag är mycket tacksam för det engagemang Tuomo har visat för att se till att Vattenfall fortsatt är en av Europas främsta fjärrvärmeoperatörer, säger Magnus Hall, VD och koncernchef Vattenfall.

Tuomo Hatakka har arbetat i Vattenfall i 18 år i flera ledande befattningar. Han kommer att fortsätta fram till slutet av året för att driva energiövergången inom Vattenfalls värmeverksamhet för att möjliggöra fossilfritt liv inom en generation.

Sökandet efter en efterträdare påbörjas före sommaren.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Anna-Karin Stenberg

Anna-Karin Stenberg ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets

Anna-Karin Stenberg har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets samt medlem i Vattenfalls koncernledning från och med den 1 januari 2021.

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Kerstin Ahlfont, Christian Barthélémy och Ulrika Jardfelt

Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfel...