Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt företagets chef för Tyskland, går i pension i slutet av 2020, strax efter sin 64-årsdag.

– Tuomo Hatakka har i många år varit en viktig person för utvecklingen av Vattenfall och kommer att fortsätta vara det under resten av året. Hans arbete att ta vår värmeverksamhet till en ny nivå har bland annat inneburit att skapa en plan för utfasningen av kol i Berlin och trygga fortsatt tillväxt av kunder som köper våra värmelösningar. Jag är mycket tacksam för det engagemang Tuomo har visat för att se till att Vattenfall fortsatt är en av Europas främsta fjärrvärmeoperatörer, säger Magnus Hall, VD och koncernchef Vattenfall.

Tuomo Hatakka har arbetat i Vattenfall i 18 år i flera ledande befattningar. Han kommer att fortsätta fram till slutet av året för att driva energiövergången inom Vattenfalls värmeverksamhet för att möjliggöra fossilfritt liv inom en generation.

Sökandet efter en efterträdare påbörjas före sommaren.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.