Tuomo Hatakka går i pension i slutet av året

Tuomo Hatakka, medlem i koncernledningen och chef för Vattenfalls värmeverksamhet samt företagets chef för Tyskland, går i pension i slutet av 2020, strax efter sin 64-årsdag.

– Tuomo Hatakka har i många år varit en viktig person för utvecklingen av Vattenfall och kommer att fortsätta vara det under resten av året. Hans arbete att ta vår värmeverksamhet till en ny nivå har bland annat inneburit att skapa en plan för utfasningen av kol i Berlin och trygga fortsatt tillväxt av kunder som köper våra värmelösningar. Jag är mycket tacksam för det engagemang Tuomo har visat för att se till att Vattenfall fortsatt är en av Europas främsta fjärrvärmeoperatörer, säger Magnus Hall, VD och koncernchef Vattenfall.

Tuomo Hatakka har arbetat i Vattenfall i 18 år i flera ledande befattningar. Han kommer att fortsätta fram till slutet av året för att driva energiövergången inom Vattenfalls värmeverksamhet för att möjliggöra fossilfritt liv inom en generation.

Sökandet efter en efterträdare påbörjas före sommaren.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Anna Borg

Anna Borg ny vd och koncernchef för Vattenfall

Anna Borg har utsetts till ny vd och koncernchef för Vattenfall. Anna är sedan 2017 finansdirektör i Vattenfall och har en mångårig erfarenhet av energibranschen.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Ny vd och koncernchef för Vattenfall

Den 10 september presenteras ny vd och koncernchef för Vattenfall av styrelseordförande Lars G Nordström.