Vattenfall är Smart Energy Partner till Ski Tour 2020: Batterier, elfordon och solceller bidrar till ett hållbart event

På lördag startar den nya världscupstävlingen Ski Tour 2020 med världens främsta  längdskidåkare. Hållbarhet är ett genomgående tema och som Smart Energy Partner kommer Vattenfall att tillhandahålla batterilager, laddlösningar och eldrivna snöskotrar.

En målsättning för organisationen bakom Ski Tour 2020 är att vara så hållbart som möjligt och minska eventets klimatpåverkan. Precis som under Alpina VM i Åre 2019, då Vattenfall installerade 380 kvm solceller på Skidförbundets tak i Åre, är Vattenfall Smart Energy Partner för tävlingarna. Det innebär att Vattenfall bidrar med rådgivning, expertis och teknologi för att Ski Tour 2020 ska bli så klimatsmart som möjligt.

– Alla mästerskap behöver energi. Vår uppgift är att den energi som behövs används så energieffektivt och klimatsmart som möjligt, säger Åsa Rolke, sponsringsansvarig på Vattenfall.

Ski Tour 2020 består av sex olika tävlingsetapper, med start i Östersund och avslut i norska Trondheim den 23 februari.

På samtliga platser kommer åkare och funktionärer att behöva transporteras. Vattenfall har därför sex eldrivna snöskotrar, elbilar och en eldriven fyrhjuling med under tävlingarna och för att skapa spår. Med finns även ett mobilt batterilager och laddstolpar från InCharge. På så sätt kan flera eldrivna fordon laddas samtidigt, utan att belasta elnätet i onödan.

I Trondheim kommer ett seminarium om fossilfria transporter att hållas på Scandic Nidelven. Delar av Vattenfalls välbesökta Museum of Fossil Fuels, som hade premiär på Fotografiska i Stockholm i höstas, kommer att för första gången visas i Norge.

Testkör den 19 februari

Under den tävlingsfria dagen, 19 februari, kommer Vattenfall att anlägga en körbana på Åresjön, nedanför Holiday Club. Då är det möjligt att testköra de eldrivna fordonen. Vattenfall kommer också att arrangera ett el-snöskoterrace mellan Norge och Sverige.

Kl. 10.00 - 11.00 Reserverad tid för journalister att testköra/tävla med tysta, avgasfria och eldrivna fordon. Körkort krävs.
Kl. 11.00 - 15.00 Allmänheten testar elfordonen.
Kl. 13.00 - 13.30 Snöskoter RACE mellan Anders Södergren, fd elitåkare längd och Guri Hetland, fd elitåkare längd och vd för Ski Tour 2020.

Länkar:
Vattenfall/Skitour

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Flygbild över kraftverket Moorburg,kraftledningar och hamn

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och Wärme Hamburg inleder vätgasprojekt vid Moorburg

Mitsubishi Heavy Industries, Shell, Vattenfall och det kommunala företaget Wärme Hamburg har undertecknat en avsiktsförklaring för att planera hur vätgasproduktion från vind- och solenergi k...

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.