Vattenfall ger ut grön obligation på 500 miljoner EUR

I dag, torsdag, har Vattenfall emitterat en ny grön senior obligation på 500 miljoner EUR. Obligationen blev övertecknad mer än 6 gånger. Vattenfall har nu två gröna utestående obligationer på totalt 1 miljard EUR.

Emissionsintäkterna kommer användas för projekt definierade i Vattenfalls ramverk för gröna obligationer med fyra kategorier: förnybar energi och relaterad infrastruktur, energieffektivitet, elektrifiering av transporter och värme, samt industriprojekt.

– Vi märkte återigen av ett mycket starkt intresse bland europeiska investerare när vi emitterade vår nya gröna obligation. Vattenfall har betydande investeringsplaner för de kommande åren, där vi ska fortsätta att investera i linje med vår vision om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation, säger Vattenfalls finansdirektör Anna Borg.

Likviddagen äger rum den 12 mars 2020.

Fakta – grön obligation:

Storlek: EUR 500 miljoner
Marginal: ms+45 bps
Avkastning: 0,039%
Kupong: 0,050%
Pris: 100,061%
Listning: Nasdaq Stockholm
Dokumentation: EMTN
Lag: Svensk lag

Johan Sahlqvist, Head of Investor Relations, telefon 08-739 72 51, mobil 072-226 40 51

Henrik Svensson, pressekreterare, mobil 070-271 11 32

Vattenfalls pressavdelning, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kalev Kallemets, vd för Fermi Energia, och Torbjörn Wahlborg, chef för affärsområde Generation vid Vattenfall, i samband med signering vid estländska ambassaden i Stockholm

Vattenfall blir minoritetsägare i det estniska kärnkraftsföretaget Fermi Energia

Vattenfall har tecknat ett avtal med det estniska kärnkraftsbolaget Fermi Energia för att bli minoritetsaktieägare i företaget med en investering på 1 miljon euro.

Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg

Första tre månaderna: Ett starkt kvartal och en återhämtning i marknaden

Vattenfall inleder 2021 med en bra start och en positiv resultatutveckling. Det visar rapporten för årets första kvartal.