Prinsessan Ariane vindkraftspark, tidigare Wieringermeer-parken, i Nederländerna

Vattenfall inviger Prinsessan Ariane-parken, Nederländernas största landbaserade vindkraftspark

Idag invigde Vattenfall Nederländernas största landbaserade vindkraftspark. Under invigningen döptes den också officiellt om från Wieringermeer-parken till Prinsessan Ariane vindkraftspark. Parken består av 82 kraftverk och kommer att producera förnybar el som motsvarar behovet för ungefär 370 000 hushåll.

– Prinsessan Ariane vindkraftspark är ett centralt projekt för oss i Nederländerna av flera skäl. Det är ytterligare ett steg på vägen mot att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Parken är också stor, vilket gör att den passar perfekt i vår strategi för lönsam tillväxt i Europa och visar på vårt framgångsrika arbete med att förnya vindkraftparker där det är möjligt, säger Gunnar Groebler, Senior Vice President och chef för Vattenfalls Business Area Wind.

Tio års förberedelser och tre års byggarbeten har lett fram till invigningen av vindkraftsparken. Vindkraftverken har byggts i en rät linje så att de smälter väl in i Wieringermeers landskap. De 82 vindkraftverkens totala kapacitet är 301 MW

Vindkraftsparken är också unik genom att fyra av kraftverken har byggts i Robbenoord-skogen. Det framgångsrika samarbetet med Staatsbosbeheer (Nederländernas myndighet för förvaltning av naturreservat) har inneburit att vindkraftverk för allra första gången i Nederländerna har kunnat uppföras i ett skogsområde.

– Samarbetet med nederländska myndigheter, Hollands Kroons kommun och de som bor i området har fungerat fantastiskt väl och blir nu vägledande för framtida projekt, och detta vill jag verkligen tacka dem för. Jag vill också tacka våra medarbetare för deras engagemang och det utmärkta arbete som de lagt ned på Prinsessan Ariane, säger Gunnar Groebler.

Fakta om Prinsessan Ariane vindkraftspark:

• Prinsessan Ariane är Nederländernas största landbaserade vindkraftspark. Den totala kapaciteten för de 82 vindkraftverken blir 301 MW och kommer att producera förnybar el som motsvarar behovet för ungefär 370 000 hushåll.
  • Bygget inleddes 2018.
  • Vattenfalls vindkraftverk har en vingspetshöjd på 177 meter.
  • Vindkraftverkstyp: Nordex N117/3,6 MW

För ytterligare information, kontakta gärna:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

Vindkraftpark Wieringermeer. Foto: jlousberg
jlousberg

Vattenfall och Cargill tecknar långsiktigt vindkraftavtal i Nederländerna

Vattenfall och amerikanska Cargill kommer att köpa elproduktionen från en ny landbaserad vindkraftspark i Nederländerna genom ett 15-årigt leveransavtal.

Prinses Ariane, Nederländernas största landbaserade vindkraftpark - Foto JLOUSBERG
JLOUSBERG

Bomber, björnar och fladdermöss på vägen mot fossilfritt

Det kan vara utmanande både att bygga och driva landbaserade vindkraftparker. Under Vattenfalls månatliga projektmöten tas alla tänkbara ämnen upp, där somliga är mer utmanande än andra.

Två vindkraftverk mot blå himmel

OX2 ny ägare till vindkraftsprojektet Klevberget

Vindkraftsbolaget OX2 har kommit överens med Vattenfall om att förvärva rättigheterna till vindprojektet Klevberget i Ånge kommun i Västernorrlands län.