Vattenfall och Bane NOR tecknar avtal om elprissäkring

Vattenfall och Bane NOR, ett statligt norskt företag som ansvarar för landets järnvägsinfrastruktur, har tecknat ett femårigt avtal som prissäkrar delar av Bane NOR:s elförbrukning i Norge.

Avtalet gäller från och med 1 januari 2021 och innebär att Vattenfall prissäkrar 1,1 TWh av Bane NOR:s elförbrukning i Norge.

- Kontraktet med Bane NOR är ett viktigt steg i Vattenfalls utvidgning av kundbasen i Norge och visar vår ambition att fortsätta att expandera vår verksamhet på den nordiska marknaden, säger Johan Hagsten, chef för Origination inom affärsområdet Markets.

Vattenfall erbjuder ett komplett utbud av energilösningar för producenter och stora konsumenter i Norge. Det möjliggör för kunderna att uppnå den riskprofil de önskar ha på elmarknaden.

- Vi är mycket nöjda med att ha tecknat detta avtal med Vattenfall som de vann i hård konkurrens med andra leverantörer. De agerade professionellt och visade en god förståelse för våra specifika produktbehov och våra krav på förhandlingsprocessen. Detta avtal är skräddarsytt för att passa vår långsiktiga strategi för elinköp. Vi ser fram emot att fortsätta och utvidga vårat samarbete, som kan relatera till mer än bara elprissäkring, säger Johnny Glærum, Senior Energy Manager på Bane NOR.

Om Vattenfall och företagets energimarknadstjänster:
Vattenfalls nordiska elmarknadsrisker hanteras från det nordiska handlargolvet i Stockholm, där företaget kombinerar omfattande erfarenhet från europeiska kraftmarknader. För närvarande omfattar Vattenfalls aktiviteter i Norge elhandel och företagsförsäljning samt uppbyggnad av laddinfrastruktur för elfordon.

Om Bane NOR:
Bane NOR ägs av den norska staten och ansvarar för järnvägsinfrastrukturen i Norge. Bane NOR:s uppdrag är att säkerställa hög tillgänglighet och effektiva och användarvänliga tjänster, inklusive utveckling av logistiknav och godsterminaler. Bane NOR:s huvudkontor är baserat i Oslo och företaget har cirka 3 500 anställda.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfalls vind- och solkraftspark Parc Cynog

Ny undersökning från Vattenfall: Få känner till vad fossilfri el innebär

Endast en av tre svenskar känner till vad fossilfri el faktiskt innebär och knappt var femte uppger att de har ett fossilfritt elavtal idag.

Vattenfalls huvudkontor i Solna

Vattenfall säljer privatkundsverksamheten i Storbritannien

Vattenfall har beslutat att sälja sin brittiska försäljningsverksamhet av el och gas mot privatkunder i bolaget iSupplyEnergy till det franska energiföretaget EDF.

Hybrit pilotanläggning
Fotograf Åsa Bäcklin

HYBRIT: Viktigt val för pilotprojekt för lagring av vätgas

Projekt P3 i det fossilfria stålprojektet HYBRIT har tagit fram och testat olika alternativa stålkvalitéer för det planerade vätgaslagret vid pilotanläggningen i Luleå. Det handlar om att sk...