Vattenfall säljer privatkundsverksamheten i Storbritannien

Vattenfall har beslutat att sälja sin brittiska försäljningsverksamhet av el och gas mot privatkunder i bolaget iSupplyEnergy till det franska energiföretaget EDF.

EDF är Storbritanniens största producent av el med låga koldioxidutsläpp. Företaget förser miljontals kunder med el och gas, motsvarande ungefär en femtedel av landets elbehov. iSupplyEnergy har omkring 190 000 kundkonton som kommer att överföras till EDF mellan april och juni.

– EDF delar många av våra värden och vi vet sedan tidigare att de har förmåga att välkomna stora mängder kunder från andra leverantörer. Vi är övertygade om att iSupplyEnergys kunder kommer att bli väl omhändertagna under hela omställningsperioden och att de inte kommer att behöva betala mer för den energi som EDF förser dem med. När vi nu har lämnat energihandeln med privatkunder kan vi i högre grad fokusera på att utveckla våra övriga verksamheter i Storbritannien, säger Cindy Kroon, chef för Nederländerna/Storbritannien inom affärsområdet Customer & Solutions vid Vattenfall.

Fokus på kärnverksamheter

Vattenfall har bestämt sig för att sälja sin brittiska privatkundsverksamhet för att kunna fokusera på att utveckla sina kärnverksamheter i Storbritannien, nämligen förnybar energiproduktion, värme, B2B-försäljning och distribution.

iSupplyEnergy har sitt huvudkontor i Bournemouth och har omkring 250 medarbetare. Parterna är överens om att inte avslöja transaktionens värde.

Fakta:
Vattenfall har investerat över 3,5 miljarder GBP i förnybar elproduktion i Storbritannien och driver elva landbaserade och havsbaserade brittiska vindkraftsparker med en total installerad kapacitet på över 1 GW. Flera nya projekt är på gång, däribland två vindkraftsprojekt på 1,8 GW utanför Norfolks kust, och man inväntar planeringstillstånd för ett av dessa.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Conaptos datacenter i Sollentuna

Vattenfall och Conapto: Nytt fossilfritt elavtal och eltransparens med 24/7 Matchning

Ett nytt fossilfritt elavtal har tecknats mellan Vattenfall och Conapto, som har två datacenter i Stockholm.

Vattenfalls vindkraftspark Stor-Rotliden

Förnybar energi från Vattenfall dygnet runt till Microsofts svenska datacenter

Vattenfall och Microsoft Sverige lanserade ”24/7 Matching solution” som ett pilotprojekt förra året. Lösningen kommer nu att användas i Microsofts tre nya datahallar i Sverige.

Abstract bild Kajaani Datacenter - Illustration: lumi-supercomputer.eu
Illustration: lumi-supercomputer.eu

Vattenfalls vattenkraft driver finsk superdator

LUMI, en av världens mest avancerade superdatorer, ska installeras på CSC:s datacenter i Kajaani, Finland. Detta är en del i ett europeiskt initiativ och LUMI, som är en av världens snabbas...