Vattenfall söker 200 nya IT-talanger inom digitalisering och innovation

Fram till år 2022 kommer Vattenfall att anställa 200 nya personer till IT-verksamheten för att utveckla smarta och innovativa tjänster. Rekryteringfasen är igång och Vattenfall söker folk till ett tolv månader långt traineeprogram med start september 2020.

tva-personer-kontorslandskap.jpg

– Företag behöver se vad de själva kan göra för att bidra till minskade utsläpp och en mer effektiv energianvändning. Digitalisering kommer att spela en stor roll i energiomställningen och smarta IT-lösningar är en nödvändighet. Vårt fokus är att påskynda en automatisering och ta vara på de digitala möjligheterna, säger Anna Żołnowska, HR-ansvarig på Vattenfalls IT-enhet.

Vattenfall har kontor för utveckling och implementering av digitala tjänster i Sverige, Nederländerna, Tyskland och Polen. Arbetsuppgifterna omfattar områdena Big Data and Analytics, Internet of Things och New Software Solutions.

Vattenfall arbetar för att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Bland annat genom att hjälpa partner och industrier att elektrifiera transporter och processer och därigenom ersätta fossila bränslen. Ett annat viktigt område är att hjälpa konsumenter att enkelt själv kunna göra skillnad.

– Kunderna förväntar sig att få omedelbar information, överblick av energianvändning och snabb återkoppling. Kundtjänst och kommunikation flyttar alltmer från callcenter till smartphone-appar och internetbaserade lösningar. Vi ser ett stort kompetensskifte på sikt, så Vattenfall vill hitta och anställa de bästa och de mest kompetenta inom IT, säger Anna Żołnowska.

Länkar:
Vattenfall IT Young Talent Program 2020-2021
Vid frågor om programmet, kontakta Anna Appelgren, 072-717 44 83, anna.appelgren@vattenfall.com

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Jan Moström, vd och koncernchef LKAB, Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB och Anna Borg, vd och koncernchef Vattenfall

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall inleder industrialiseringen av framtidens fossilfria ståltillverkning – etablerar världens första produktionsanläggning för fossilfri järnsvamp i Gällivare

SSAB, LKAB och Vattenfall tar nu ett nytt och avgörande kliv framåt i arbetet med att producera fossilfritt stål för världsmarknaden.

Texten Fossil-free steel på fasaden till HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall bjuder in till digital pressträff – HYBRIT tar nästa steg

Välkommen till pressträff med SSAB, LKAB och Vattenfall, ägarbolagen till HYBRIT, initiativet för att utveckla världens första fossilfria malmbaserade järn- och stålframställning.