Vattenfall tecknar avtal om klimatsmart fjärrvärme i London

Vattenfall har fått i uppdrag av fastighetsutvecklaren Argent Related att installera ett fjärrvärmenät för omkring 6 700 bostäder samt kommersiella lokaler i ett omfattande fastighetsutvecklingsprojekt vid Brent Cross i Barnet i norra London.

Det nya fjärrvärmenätet kommer på sikt att leverera fjärrvärme och varmvatten till omkring 6 700 nya bostäder och 280 000 kvadratmeter nya lokalytor för kontor, detaljhandel och andra kommersiella utrymmen. Fjärrvärmenätet blir det största hittills i Storbritannien och kommer att väsentligt minska koldioxidutsläppen jämfört med gasuppvärmning.

– Vi är mycket glada över att ha blivit utvalda av Argent Related och London Borough of Barnet för att bygga och driva detta fjärrvärmenät med ambitionen att möjliggöra ett fossilfritt boende, på sikt helt utan koldioxidutsläpp. Detta projekt kommer att fungera som en plattform för ytterligare tillväxt inom koldioxidfria energilösningar i London och Storbritannien, säger Tuomo Hatakka, chef för affärsområdet Värme inom Vattenfall.

I samarbete med Argent Related och Barnet Council kommer Vattenfall att planera, bygga och driva fjärrvärmenätet som ska tas i drift år 2023. Fjärrvärmenätet kommer att ha värmepumpar på åtta megawatt plus elpannor som ska leverera 75 procent av det totala värme- och varmvattenbehovet i området.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Fågelperspektiv av värmeackumulatortanken

Tysklands största värmelager i startgroparna

Tysklands största värmeackumulator väntas tas i drift i början av nästa år. Värmelagret finns på Vattenfalls område vid kraftvärmeverket Reuter West i Berlin.

Oskar Lindehejd

Oskar Lindehejd ny vd för Gotlands Energi från 1 september

Oskar Lindehejd har utsetts till ny vd för Gotlands Energi AB (Geab) från den 1 september 2022. Oskar kommer närmast från en roll som marknadschef för Geab och som vd för Gotland Elförsäljni...

Utsikt över Berlin

Vattenfall gör strategisk översyn av sin värmeverksamhet i Berlin

Vattenfall har inlett en strategisk översyn av hur bolaget bäst kan bidra till energiomställningen och i detta sammanhang om det bör fortsätta äga värmeverksamheten i Berlin.