Solpaneler med vindkraftverk i bakgrunden

Vattenfall tecknar tioårigt solkraftsavtal med dotterbolag till Deutsche Telekom

Vattenfall har tecknat ett tioårigt elhandelsavtal med tyska Power & Air Solutions, ett helägt dotterbolag inom Deutsche Telekom. Avtalet är ett så kallat corporate purchase agreement (CPPA) och gäller en kommande tysk solkraftspark på 60 MW som ska tas i drift 2021.

Vattenfall och Deutsche Telekoms dotterbolag Power & Air Solutions har tecknat ett tioårigt elhandelsavtal (Corporate Power Purchase Agreement, CPPA) baserat på solenergi. Den förnybara elen ska produceras i en ny solcellspark som kunden planerar ta i drift i den tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern i mitten av 2021. Anläggningen kommer att ha en installerad kapacitet på 60 megawatt (MW).

- Vi är mycket nöjda med att vi med detta avtal öppnar den växande marknaden för långsiktiga elleveransavtal med industrikunder i Tyskland. Vattenfalls mål är att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Det betyder också att stödja våra kunder i att uppnå sina hållbarhetsmål, säger Christine Lauber, Director Sales & Origination på Vattenfall.

Enligt Christine Lauber kommer den fortsatta tillväxten av förnybara energikällor i Tyskland i framtiden inte längre att stödjas av det tyska stödsystemet för förnybar energi (EEG), utan kommer huvudsakligen att baseras på långsiktiga PPA-kontrakt.

- Investerare kan använda PPA-avtal för att delvis säkra sina risker för nya vind- och solkraftsparker vilket ger dem direkt tillgång till grön el. På detta sätt kan de fortsätta att bidra till tillväxten av förnybara energi, säger Christine Lauber.

På grund av det hittillsvarande stödsystemet EEG har företag i Tyskland inte satsat på PPA-avtal i samma utsträckning som företag i andra europeiska länder. Särskilt i Norden är dessa kontrakt mer utbredda. Vattenfalls mål är att bli en av de ledande leverantörerna av grön el baserad på elhandelsavtal i norra Europa. I början av februari vann företaget sitt första långsiktiga elhandelsavtal i Storbritannien med dryckestillverkaren AG Barr.

Om Vattenfalls elhandelsavtal
Vattenfall har som ambition att leverera 10TWh förnybar energi till europeiska företag i form av långsiktiga elhandelsavtal (CPPA, Corporate Power Purchase Agreement) fram till slutet av 2023. Företaget har redan tecknat flera CPPA på den europeiska marknaden, bland annat med Microsoft i Nederländerna, Norsk Hydro i Sverige, och nyligen dryckestillverkaren AG Barr i Storbritannien, vilket gör företaget till en av de ledande CPPA-leverantörerna i Europa.

Om Power & Air Solutions
Power & Air Solutions grundades 2004 och är ett helägt dotterbolag till Deutsche Telekom AG. Det Münchenbaserade företaget ska garantera koncernens tillgång av kritiska infrastruktursystem inom informationsteknologi och telekommunikation (ITC). Dessutom är Power & Air Solutions ansvarig energileverantör inom Deutsche Telekom AG i Tyskland och köper även in el och kraftproduktion baserad på förnybar energi.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kraftledningar i Laxede

Elmarknaden just nu: Påsklovet bjuder på aprilväder

Efter påskhelgen sjönk temperaturerna på nytt i hela landet. Det i kombination med mindre vindkraft gör att elpriserna stigit något. Som alltid är vädret ombytligt under april, våren kan gör...

Medarbetare på Vattenfall kundtjänst

Diversity Employer Gold 2024 till Vattenfall Kundservice

Det prestigefyllda priset Diversity Employer Gold delas varje år ut till företag som arbetar aktivt för jämställdhet, och där mångfald och inkludering prioriteras.

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...