Helene Biström ny chef för Vattenfalls affärsområde Wind

Helene Biström har utsetts till ny chef för Vattenfalls affärsområde Wind och medlem i koncernledningen.

Helene Biström har omfattande erfarenhet av energibranschen och är i dag Executive Vice President och chef för affärsområde Commercial på BillerudKorsnäs. Hon har tidigare varit vd för Infranord och för Norrenergi och har dessförinnan en lång och bred bakgrund på Vattenfall, bland annat som vice vd i Norden, och satt mellan 2007 och 2010 i koncernledningen med ansvar för bland annat vind- och kärnkraftsverksamheten. Hon sitter också i styrelsen för Boliden AB och har tidigare en lång erfarenhet från styrelsearbete, bland annat som styrelseordförande för Sveaskog och Cramo samt styrelseledamot i Statkraft AS, KTH och Pöyry Plc.

– Jag är glad att välkomna Helene Biström som ny medlem i koncernledningen och chef för affärsområdet Wind. Med sin omfattande affärserfarenhet inom energi, infrastruktur och pappersmassaindustrin kommer hon att vara en värdefull kollega i koncernledningen. Hennes operativa erfarenhet kombinerat med mycket goda ledaregenskaper kommer att skapa en bra grund för henne och det kompetenta team som redan finns på plats, för att ta affärsområdet Wind till nästa nivå, säger Anna Borg, vd och koncernchef, Vattenfall.

– Världen står inför en av de största omställningar vi sett i modern tid och Vattenfall har höga ambitioner att bidra i detta. Det känns både spännande och utmanande att få vara med och driva den utvecklingen tillsammans med alla kompetenta och engagerade medarbetare i Vattenfall, säger Helene Biström.

Helene Biström tillträder senast den 1 september 2021.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Lovisa Fricot Norén

Lovisa Fricot Norén ny chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet

Lovisa Fricot Norén har utsetts till chef för Vattenfall Värme Sverige inom affärsområdet Heat. Hon kommer närmast från Tekniska verken i Linköping.

Vattenfalls vd Anna Borg

Vattenfalls vd Anna Borg: ”Jag försöker vara den chef jag själv skulle vilja ha”

Anna Borg tillträdde en av Sveriges viktigaste vd poster den 1 november 2020. Nu berättar hon om sina drömmar och misstag och om sin syn på ledarskap och karriär.

Vattenfalls vd Anna Borg. Foto: Rebecka Rynefelt
Rebecka Rynefelt

Anna Borg en av Sveriges mäktigaste kvinnor enligt Di

På Dagens industris lista över landets mäktigaste näringslivskvinnor kommer Vattenfalls vd Anna Borg på plats åtta.