Vattenfall och AMF Fastigheter i samarbete om frekvensreglering

Frekvensreglering innebär att elkonsumenter kan bidra till ett stabilt kraftnät genom att tillfälligt gå ner i egen elkonsumtion. Som ett av de första fastighetsbolagen i Sverige kommer nu AMF Fastigheter att vara med och balansera elsystemet vid behov.

Genom Vattenfall och systemleverantören Sympower, kommer AMF Fastigheter, ett av Sveriges största fastighetsbolag med kommersiella fastigheter i Stockholm och Sundbyberg, att få tillgång till marknaden för FCR (Frequency Containment Reserve) med en kapacitet om cirka 1,600 kilowatt (kW), vilket motsvarar ungefär 500 villors effektbehov.

– AMF Fastigheter är Vattenfalls första fastighetskund på FCR-marknaden. Vi har hittills haft kunder inom industrin men att nu AMF Fastigheter, som dessutom är elkund med 100 procent fossilfri el ansluter sig, öppnar det upp för helt nya möjligheter inom fastighetsbranschen. Frekvensreglering av elsystemet är en av flera lösningar där kunderna själva aktivt kan medverka för att upprätthålla balansen i nätet och möjliggöra alltmer fossilfri el i kraftsystemet, säger Henrik Juhlin, Head of Power Management på Vattenfall.

Vattenfall har ett tydligt mål om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation och målen har godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi), precis som AMF Fastigheters klimatmål. Det innebär att företagen förbinder sig att sätta mål i linje med Parisavtalet.

–  För att nå klimatmålen måste vi lyfta blicken och se var vi kan göra skillnad, även bortom den egna verksamheten. Genom att ansluta oss till FCR-marknaden hoppas vi kunna bidra till ett mer stabilt kraftnät och stödja användningen av mer fossilfri el i Sverige. Ju fler som ansluter sig desto bättre, så vi hoppas också inspirera fler i branschen till att ta samma steg, säger Michael Eskils, hållbarhetschef hos AMF Fastigheter.

Nu kommer en implementering av den nya tekniken att genomföras i fastigheterna. Man vill kunna använda systemet som tillåter frekvensjustering utan att det påverkar inomhusklimatet och hyresgästerna. AMF Fastigheter ansluter till FCR-marknaden under våren 2022.

Fakta FCR: Frekvenshållning är en av Svenska Kraftnäts (SvK) huvuduppgifter, och sköts tillsammans med de nordiska systemoperatörerna. Kraftsystemet är beroende av en balans mellan produktion och förbrukning, bäst är vid 50,00 Hz. Det innebär att energi måste tillföras och avlägsnas när frekvensen är ojämn. I takt med att mer väderberoende förnybar energi växer så krävs det större reserver.

Läs mer om:
FCR på Vattenfall
AMF Fastigheter

Heidi Stenström, pressekreterare, Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Bodil Hassel, kommunikatör, AMF Fastigheter, 073-270 62 34, bodil.hassel@amffastigheter.se

Ingela Hålling

Vattenfall tar över ansvaret för Husqvarna Sveriges högspänningsanläggningar

Vattenfall och Husqvarna Group har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal om att Vattenfall med sin Power-as-a-Service lösning ska äga, driva och förvalta Husqvarnas befintliga infrastruktur ...

Medarbetare på Vattenfall kundtjänst

Diversity Employer Gold 2024 till Vattenfall Kundservice

Det prestigefyllda priset Diversity Employer Gold delas varje år ut till företag som arbetar aktivt för jämställdhet, och där mångfald och inkludering prioriteras.

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...