Elmarknaden just nu: Sparande håller ner elpriserna under jul och nyår

Elpriserna i december började på skyhöga nivåer vilket märktes i hela landet. Kyla, lägre produktion av vind- och kärnkraft tillsammans med isläggningen i flera älvar bidrog till detta. Att många, framförallt i södra Sverige, sparar el motverkar ännu högre elpriser. Men ännu återstår flera vintermånader så det bästa rådet är att fortsätta spara på elen under jul- och nyårshelgerna.

Elpriserna har under de första veckorna i december varit rekordhöga, vilket även märktes i norra Sverige som den 14 december hade det högsta spotpriset på el hittills, 643,24 öre/kWh mellan 17:00-18:00. Julveckan har inletts med mildare väder och lägre elpriser för att nu åter svänga.

– Under juldagarna blir det återigen kallare och elanvändningen kommer att öka i och med förberedelserna inför julfirandet. Det innebär att också elpriserna kommer att påverkas uppåt. Men i och med att de flesta industrier håller stängt så blir ökningen ändå mindre än den vi såg i början av månaden, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning och fortsätter:

– Förmildrande under julen är också att det har blåst mer vilket bidrar med mer vindkraft till elsystemet och att vattenkraften nu producerar för fullt.

Den nordiska vattenkraften levererar på högsta effekt efter isläggningen. Den hydrologiska balansen, det vill säga måttet för att uppskatta hur mycket energi som finns lagrat i form av snö, vattenmagasin och grundvatten, är just nu låg och ligger på -17 TWh vilket är det lägsta värdet sedan år 2019.

De norska vattenmagasinen har återhämtat sig rejält och kapaciteten i ledningarna från södra Norge till södra Mellansverige (SE3) har ökat med 700 MW. Europa går in i det nya året med relativt välfyllda gaslager, lägre bränslepriser och med fler franska kärnkraftsreaktorer tillbaka i drift. Det har sammantaget haft en dämpande effekt på elpriserna på kontinenten.

– Elkonsumenterna har varit bra på att energieffektivisera och hushålla med el. Nu gäller det att fortsätta  denna positiva trend för att hålla nere elpriserna. Vill du ha hjälp på traven så är Energispararen ett bra online verktyg, säger Jonas Stenbeck.

1-22 december 2022 (månadssnitt hittills) December 2021
Elområde 1, Norra Sverige    267,97 öre/kWh    66,68 öre/kWh
Elområde 2, Norra Mellansverige    267,97 öre/kWh    66,68 öre/kWh
Elområde 3, Södra Mellansverige    348,03 öre/kWh    180,73 öre/kWh
Elområde 4, Södra Sverige    351,41 öre/kWh    187,39 öre/kWh

Se dagsaktuella timpriser på elbörsen
Spotpriset på Nord Pool Spot omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, moms och elnätskostnader.

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Medarbetare på Vattenfalls trading-avdelning framför datorskärmar

Elmarknaden just nu: December inleds med högre efterfrågan på el och högre elpris

Lägre produktion av vindkraft och kärnkraft tillsammans med ökad efterfrågan på el både i Europa och i Sverige bidrog till högre elpriser i slutet av november.

Lasse Ejeklint

Nio av tio svenskar vill aktivt spara el i vinter

87 procent av svenskarna planerar att minska sin elförbrukning i vinter. Majoriteten gör det för att kunna spara pengar men många motiveras även av miljö- och klimatfrågan.

Lasse Ejeklint, energiexpert

Lasse Ejeklint släpper bok med sina bästa råd om el och energisparande

Han har givit råd kring energianvändning i decennier. Nu kommer Lasse Ejeklints bok ”Energismart – spara el och pengar” med råd, tips och kunskap kring energi och elanvändning.