Johan Dasht utsedd till ny vd för Vattenfall Vattenkraft AB

Johan Dasht kommer att tillträda som ny vd för Vattenfall Vattenkraft från och med den 1 december 2022. Han kommer närmast från rollen som vd för SKB, Svensk Kärnbränslehantering AB.

– Jag hälsar Johan varmt välkommen som vd för Vattenfall Vattenkraft. Han har varit vd för SKB i snart tre år och ingått i Vattenfall BA Generations ledningsgrupp och har i den rollen utvecklat verksamheten på ett mycket bra sätt. Johan är en uppskattad ledare med starkt fokus på affären och ledarskapet och jag ser fram mot att följa utvecklingen inom vattenkraften, säger Torbjörn Wahlborg, styrelseordförande för Vattenfall Vattenkraft AB och chef för affärsområde BA Generation.

–  Jag vill också passa på att tacka Tord Eriksson som förtjänstfullt axlat rollen som tillförordnad vd sedan i våras, säger Torbjörn Wahlborg.

Tord Eriksson återgår till tjänsten som produktionschef för vattenkraften den 1 december.

– Johan är mycket välkommen till oss och det ska bli roligt att se vad vi kan lära av varandra och göra tillsammans för att fortsätta utveckla vår fantastiska vattenkraft, säger Tord Eriksson, tillförordnad vd Vattenfall Vattenkraft AB.

– Vattenkraften är ryggraden i det nordiska kraftsystemet och står för en stor andel av Sveriges fossilfria elproduktion. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med mina nya kollegor leda vattenkraften inom Norden, säger Johan Dasht.

Processen för att hitta ny vd till SKB påbörjas inom kort.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Magnus Kryssare, Vattenfall, magnus.kryssare@vattenfall.com, 076-769 56 07
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Andreas Regnell, chef för Strategic Development

Vattenfalls nya D&I Officer – angelägen om att fortsätta göra skillnad

Andreas Regnell, chef för Strategic Development, är Vattenfalls nya D&I Officer och därmed ansvarig för att mångfald och inkludering fortsätter att spela en viktig roll under de kommande två...

Anna Borg, Årets VD, Vattenfall

Anna Borg fick utmärkelsen Årets VD!

Det blev Anna Borg som tog hem utmärkelsen Årets VD . Hon tog emot priset vid en gala i Stockholm på torsdagskvällen.

Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services, och Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar, framför den eldrivna skåpbilen

Vattenfall först ut med eldriven skåpbil från Volkswagen

Volkswagens nya skåpbil, ID. Buzz Cargo, är anpassad för arbete som kräver tyngre inredning och levereras nu till Vattenfall Services i Nyköping.